Dział: Postępowy dyrektor
„Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii” to ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli oraz szkół podstawowych (klasy I–III) z całej Polski. Projekt istnieje od 2020/2021 r. i jest pierwszym związanym z technologią, jaki powstał w Polsce dla młodszych dzieci, który nie tylko uczy o zaletach i wadach nowoczesnej technologii, lecz także wprowadza szeroko rozumianą profilaktykę w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom. Co ważne, jest on odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa, dlatego idealnie włącza się w działania edukacji przedszkolnej i szkolnej.
Edukacja przedszkolna to specyficzny rodzaj pracy, w której na co dzień sprawujemy funkcje opiekuńczo-wychowawcze w stosunku do dzieci, a organizacja całego procesu nauczania i wychowania opiera się głównie na współpracy z rodzicami. To właśnie rodzice są jednym z głównych czynników nakreślających kierunek, w jakim zmierza nasze przedszkole. Jak więc efektywnie komunikować się z rodzicami w przedszkolu?
Sztuczna inteligencja to dynamicznie rozwijająca się dziedzina technologii, która ma coraz większy wpływ na różne aspekty naszego życia. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji w najmłodszych grupach wiekowych wydaje się być tematem kontrowersyjnym. Jak sztuczna inteligencja wpływa na pracę w przedszkolu z najmłodszymi? Czy technologia może w rzeczywistości zastąpić nauczycieli? Czy nie jest zbyt wcześnie, aby wprowadzać tak zaawansowane rozwiązania do środowiska przedszkolnego?
Dziecko uczy się, próbuje, stawia przed sobą konkretne cele i cierpliwie dąży do ich realizacji. I nie działa tak tylko dlatego, że ktoś mu każe. Towarzyszący mu układ motywacji sprawia, że w momencie osiągnięcia sukcesu w jego mózgu uwalnia się dopamina, a ta z kolei powoduje wytrysk endogennych opioidów, które wywołują uczucie szczęścia. Dzieje się tak, bo mózg lubi wyzwania. Jednym z nich jest nauka porozumiewania się przy pomocy słów.
Coraz więcej wychowawców i pedagogów docenia znaczenie edukacji filmowej na różnych etapach nauczania. Coraz częściej zdajemy sobie również sprawę, że przesycona materiałami audiowizualnymi rzeczywistość niejako wymaga od wychowawców uzbrojenia swoich podopiecznych w odpowiednie narzędzia do interpretacji i świadomego odbioru nagrań oraz filmów. Nieznajomość środków filmowych i technik oddziaływania medialnego jest dziś pewną formą analfabetyzmu.
Jako dyrektorzy przedszkoli często stajemy przed dylematem, jak odpowiednio wypromować placówkę. Co zrobić, aby to o naszym przedszkolu się mówiło, a przy tym nie przesadzić z reklamą i nie zatracić jakości pracy? Kogo warto zaangażować do działań promujących, z kim nawiązać współpracę?
Nauczyciele, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, mają prawo do szeregu dodatków, nagród i innych świadczeń ze stosunku pracy. Niniejsze opracowanie wskazuje, o jakie świadczenia chodzi i jakie są zasady ich przyznawania.
Sposoby zarządzania zmieniają się wraz z całym światem. Niektóre zmiany wymusza technologia, ale najciekawsze są te, które wynikają z lat doświadczeń na dyrektorskim polu i popychają warsztat zarządzania w prawdziwie nowym kierunku. Do takich z całą pewnością należy zwinne zarządzanie, czyli Agile. Znajomość tego podejścia jest o tyle istotna, że dziś wiadomo już z całą pewnością, że prędzej czy później, uwzględniając nieliczne wyjątki, wszyscy menedżerowie będą zwinni.
Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dotyczy wszystkich uczniów, którzy w danym roku szkolnym kończą sześć lat. Istnieje wiele możliwości i miejsc do realizowania danego obowiązku, są to głównie przedszkola, punkty przedszkolne, oddziały przedszkolne w szkole. Zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których dziecko 6-letnie nie uczęszcza do zerówki. Dotyczy to dzieci, które mają odroczony obowiązek szkolny.
Co to znaczy, że dziecko jest grzeczne lub niegrzeczne? Czemu określenia „grzeczne” i „niegrzeczne” wciąż wybrzmiewają w przestrzeni edukacyjnej? A może jednak warto ich unikać?