Komunikacja z młodszymi dziećmi i jej znaczenie dla rozwoju

Postępowy dyrektor

Dziecko uczy się, próbuje, stawia przed sobą konkretne cele i cierpliwie dąży do ich realizacji. I nie działa tak tylko dlatego, że ktoś mu każe. Towarzyszący mu układ motywacji sprawia, że w momencie osiągnięcia sukcesu w jego mózgu uwalnia się dopamina, a ta z kolei powoduje wytrysk endogennych opioidów, które wywołują uczucie szczęścia. Dzieje się tak, bo mózg lubi wyzwania. Jednym z nich jest nauka porozumiewania się przy pomocy słów.

Człowiek jest jedynym przedstawicielem świata zwierząt, który potrafi się porozumiewać. To, że potrafimy nie tylko dostrzegać otaczającą nas rzeczywistość, dokonywać analizy zachodzących w niej wydarzeń, a co najważniejsze – nazywać poszczególne jej części, a nawet reinterpretować i tworzyć własne światy, zawdzięczmy między innymi naszemu mózgowi. Ten składa się z około 100 mld neuronów, a ich głównym zadaniem jest nieustanne uczenie się. To między innymi dlatego natura wyposażyła nas w tzw. układ nagrody (motywacji), dzięki czemu wszystkie połączenia synaptyczne (a jest ich niemało, bo około 1015) sprawiają, że od urodzenia, a nawet jeszcze wcześniej, uczymy się, zdobywając nowe umiejętności i wiedzę. 

Entuzjastyczny rozwój małych dzieci

Świat stawia przed każdym z nas wiele wyzwań. W sposób szczególny ich skalę i atrakcyjność doceniają małe dzieci. Gerald Hüther – neuropsycholog zajmujący się rozwojem i funkcjonowaniem mózgu dzieci w procesie uczenia się podkreśla, że: „małe dziecko osiąga stan maksymalnego zachwycenia od dwudziestu do pięćdziesięciu razy dziennie. W mózgu dochodzi wówczas do aktywacji ośrodków odpowiedzialnych za emocje. Znajdując...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy