Sztuczna inteligencja możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w grupie przedszkolnej

Postępowy dyrektor

Sztuczna inteligencja to dynamicznie rozwijająca się dziedzina technologii, która ma coraz większy wpływ na różne aspekty naszego życia. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji w najmłodszych grupach wiekowych wydaje się być tematem kontrowersyjnym. Jak sztuczna inteligencja wpływa na pracę w przedszkolu z najmłodszymi? Czy technologia może w rzeczywistości zastąpić nauczycieli? Czy nie jest zbyt wcześnie, aby wprowadzać tak zaawansowane rozwiązania do środowiska przedszkolnego?

W tym artykule skoncentruję się na przedstawieniu zarówno szans, jak i zagrożeń związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji przedszkolnej. Przedstawię również praktyczne przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w przedszkolach i wczesnych etapach edukacji, aby ukazać potencjał i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia.

Moje początki z nowymi technologiami

Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI) to temat, który wydaje się odległy i zarezerwowany dla specjalistów. Jednak moja historia pokazuje, że każdy może znaleźć w nim swoje miejsce. Moja przygoda z informatyką rozpoczęła się po drugim roku pracy. Pracowałem jako nauczyciel biologii, kiedy to pojawiła się potrzeba nauczania informatyki. Postanowiłem podjąć to wyzwanie i ukończyłem studia podyplomowe z tego przedmiotu. Już od pierwszych lat pracy w szkole eksperymentowałem i korzystałem z metod projektowych. To właśnie wtedy zetknąłem się ze sztuczną inteligencją.

W 2020 r. miałem możliwość uczestniczenia w kursie dla coachów programu Intel AI4Youth, który nie tylko dla mnie, ale także dla moich uczniów był szansą na zdobycie kompetencji przyszłości związanych ze sztuczną inteligencją. Projekt ten jest adresowany do uczniów i nauczycieli i ma na celu poszerzenie wiedzy zarówno technologicznej, jak i społecznej.

I tak stałem się jednym z 10 polskich trenerów sztucznej inteligencji. Razem z moimi uczniami rozpoczęliśmy realizację projektów, których celem było stworzenie prototypu aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, mającej na celu ułatwienie codziennego życia. Zespół z Technikum TEB Edukacja w Toruniu wykazywał ogromną determinację i chęć d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy