Coraz więcej wychowawców i pedagogów docenia znaczenie edukacji filmowej na różnych etapach nauczania. Coraz częściej zdajemy sobie również sprawę, że przesycona materiałami audiowizualnymi rzeczywistość niejako wymaga od wychowawców uzbrojenia swoich podopiecznych w odpowiednie narzędzia do interpretacji i świadomego odbioru nagrań oraz filmów. Nieznajomość środków filmowych i technik oddziaływania medialnego jest dziś pewną formą analfabetyzmu.
Oprócz tego kino ma niezwykłą moc przekazywania małym widzom ważnych prawd za pomocą wciągającej opowieści. Dobry film dla dzieci uwrażliwia, rozwija wyobraźnię oraz funkcje poznawcze, a także koi smutek i przenosi na chwilę do kolorowego świata marzeń. Dlatego już wychowawcy przedszkolni zaczynają interesować się edukacją filmową, często mierząc się jednak z dylematem – gdzie szukać materiałów i wskazówek dydaktycznych?
Z pomocą przychodzą gotowe programy edukacyjne oferujące starannie wyselekcjonowane filmy o licznych walorach artystycznych i poznawczych, a także pomoce dydaktyczne dla nauczycieli: scenariusze lekcji, karty pracy, prelekcje wideo, gry i zabawy. Wychowawca przedszkolny biorący udział w takim zorganizowanym projekcie otrzymuje zatem wszystko, co potrzebne do przeprowadzenia merytorycznych zajęć dookoła obejrzanego filmu. Koszt udziału jest zazwyczaj porównywalny z ceną ulgowego biletu szkolnego.
Jakie inicjatywy są szczególnie warte uwagi? W tym tekście skupiamy się na ogólnopolskich programach edukacyjnych, ale coraz więcej tego typu projektów powstaje lokalnie. Zapytaj w swoim ulubionym kinie lub najbliższym domu kultury, czy są w nich organizowane jakieś okołofilmowe aktywności i spotkania dla przeds...