Obowiązek przygotowana przedszkolnego

Postępowy dyrektor

Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dotyczy wszystkich uczniów, którzy w danym roku szkolnym kończą sześć lat. Istnieje wiele możliwości i miejsc do realizowania danego obowiązku, są to głównie przedszkola, punkty przedszkolne, oddziały przedszkolne w szkole. Zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których dziecko 6-letnie nie uczęszcza do zerówki. Dotyczy to dzieci, które mają odroczony obowiązek szkolny.

Najczęściej dzieci realizują klasę „0” w przedszkolu, do jakiego wcześniej uczęszczali. Nieważne, czy była to publiczna, czy też prywatna placówka. Jest to spowodowane znajomością danego środowiska, uczeń czuje się pewnie w miejscu, które zna. Dziecko w okresie przedszkolnym jest przyzwyczajone do swoich Pań/cioć i często nie chce i nie wyobraża sobie innych nauczycieli wokół siebie. Kolejny rok w tej samej placówce to więcej czasu na wyrównanie szans edukacyjnych.

Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, które kończy edukację przedszkolną, a zaczyna przygodę ze szkołą? 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego określa obszary i wymagania wskazujące, jaką wiedzę powinno zdobyć dziecko podczas edukacji przedszkolnej. Gotowość do nauki szkolnej oznacza opanowanie umiejętności z czterech głównych obszarów.

1| Fizyczny obszar rozwoju dziecka 
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
  • wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
  • spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
  • komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
  • uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
  • inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
  • wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
  • wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
  • wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

2| Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
  • szanuje emocje swoje i innych osób;
  • przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej gru...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy