Najczęściej dzieci realizują klasę „0” w przedszkolu, do jakiego wcześniej uczęszczali. Nieważne, czy była to publiczna, czy też prywatna placówka. Jest to spowodowane znajomością danego środowiska, uczeń czuje się pewnie w miejscu, które zna. Dziecko w okresie przedszkolnym jest przyzwyczajone do swoich Pań/cioć i często nie chce i nie wyobraża sobie innych nauczycieli wokół siebie. Kolejny rok w tej samej placówce to więcej czasu na wyrównanie szans edukacyjnych.
Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, które kończy edukację przedszkolną, a zaczyna przygodę ze szkołą?
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego określa obszary i wymagania wskazujące, jaką wiedzę powinno zdobyć dziecko podczas edukacji przedszkolnej. Gotowość do nauki szkolnej oznacza opanowanie umiejętności z czterech głównych obszarów.
1| Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
- wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
- spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
- komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
- inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
- wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
- wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
2| Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
- szanuje emocje swoje i innych osób;
- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej gru...