
Październik 2021
Na łamach październikowego wydania czasopisma Monitor Dyrektora Przedszkola poruszamy temat prawa cudzoziemców do kształcenia w polskim systemie oświaty. Osoby przybywające do naszego kraju, często przenoszą się wraz z całą rodziną, w związku z czym pojawia się konieczność zorganizowania nauczania dla ich dzieci. Przytaczamy podstawowe informacje dotyczące zasad organizowania kształcenia takich uczniów w przedszkolach. Odpowiadamy też na pytanie jak rozwijać postawę odpowiedzialności za środowisko naturalne? Podajemy przykłady dobrych praktyk w zakresie edukacji ekologicznej. Zapraszamy do lektury!
PODSTAWA PRAWNA PRZEPROWADZANIA CZYNNOŚCI KONTROLNYCH PRZEZ KURATORÓW OŚWIATY
W ramach sprawowanego nad przedszkolami nadzoru pedagogicznego kuratorzy oświaty mogą przeprowadzać w nich czynności kontrolne – w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. W rezultacie przeprowadzonej kontroli mogą wydać stosowne zalecenia, których realizacja pozwoliłaby na usunięcie stwierdzonych uchybień. W artykule wskazano najważniejsze kwestie związane z przeprowadzaniem przez kuratorów oświaty czynności kontrolnych z uwzględnieniem planowanych w tym zakresie zmian prawnych.
ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU JĘZYKA ANGIELSKIEGO W CIĄGU ROKU SZKOLNEGO
Od pewnego czasu wszystkie przedszkola mają obowiązek prowadzenia nauczania języka angielskiego. Chociaż praktyka pokazuje, że w wielu przedszkolach wygląda to różnie (różny jest skład zespołu nauczania języka czy też liczba godzin dydaktycznych, podczas których wplatany jest język angielski), to zasady organizacji całego procesu powinny być wspólne. W artykule doradzimy, co zrobić, by odpowiednio zaplanować semestr i rok szkolny w zakresie nauczania języka angielskiego oraz jak prowadzić odpowiednią dokumentację w taki sposób, by w razie zaplanowanej kontroli kuratorium być przygotowanym na odpowiednią rozmowę.
CZY FUNDRAISING W PRZEDSZKOLU MA PRAWO BYTU?
Obserwowany od wielu lat wzrost zainteresowania wychowaniem i edukacją przedszkolną stanowi wielkie wyzwanie dla całego systemu. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2003 do przedszkola uczęszczało 998 tysięcy dzieci, z kolei 16 lat później – 1 mln 393 tysięcy, czyli blisko o 40% więcej. Autentyczna radość miesza się z troską o możliwości finansowe. W tym kontekście szczególnie ważne staje się pytanie o nowe źródła pozyskiwania funduszy i możliwość wprowadzania przedszkolnego fundraisingu.
- Michał Twardosz
- 11 października 2021
- Michał Łyszczarz
- 11 października 2021
- Leszek Zaleśny
- 11 października 2021
- Marcin Majchrzak
- 11 października 2021
- Redakcja
- 11 października 2021
- Redakcja
- 11 października 2021
- Redakcja
- 11 października 2021
- Jan Lewandowski
- 11 października 2021