Jak wygląda współczesny rynek edukacyjny w Polsce? Dlaczego rola dyrektora placówki oświatowej wykracza dziś daleko poza zarządzanie administracyjne? W rozmowie z Angeliką Chimkowską, ekspertką w budowaniu strategii wizerunkowych, rozmawiamy o tym, jak placówki edukacyjne mogą wyróżnić się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, jak budować swoją reputację oraz dlaczego dyrektorzy powinni stawiać na partnerskie podejście w dynamicznie zmieniającym się środowisku edukacyjnym. To spojrzenie na edukację jako przestrzeń, w której zarządzanie i wizerunek odgrywają kluczową rolę.
Dział: Temat miesiąca
Jak każdego roku wrzesień jest miesiącem nie tylko rozpoczynającym nowy rok szkolny, ale również miesiącem, w którym dyrektorzy przystępują do finalizowania planowania działań zwłaszcza w obszarze nadzoru pedagogicznego, gdyż do dnia 15 września, zgodnie z obowiązującym prawem, są zobowiązani do przedstawienia radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny. Niejednokrotnie pojawia się pytanie, dlaczego każdy dyrektor osobno. Dlatego że w każdym roku szkolnym formułowane są inne cele nadzoru pedagogicznego wynikające z aktualnej sytuacji panującej w placówce albo ze zmienionych warunków formalno-prawnych obowiązujących w systemie oświaty, a także innych założeń rozwojowych przyjmowanych w różnych i placówkach.
Statut przedszkola jest podstawowym dokumentem regulującym szczegółowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem i sposobem organizacji. Wiele kluczowych kwestii dotyczących działania przedszkola, które zostały uregulowane jedynie w sposób powierzchowny w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, jest następnie precyzowanych w statucie. Duże znaczenie ma zatem to, aby statut i znajdujące się w nim zapisy sporządzone zostały poprawnie i w zgodzie z przepisami prawa. Kluczowa rola statutu jest również przyczyną, dla której organom nadzoru pedagogicznego przydzielone zostały kompetencje do ich kontrolowania. W jakim trybie przebiega kontrola statutu w przedszkolu oraz co powinno zrobić przedszkole, jeżeli okaże się, że niektóre z zapisów statutu zostały zakwestionowane przez kuratora?
Na dyrektorze i pracownikach przedszkola ciążą nałożone prawem obowiązki, których celem jest zapewnienie znajdującym się pod opieką przedszkola dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu. Oczywiście, pomimo tego może się zdarzyć, że będące pod opieką przedszkola dziecko ulegnie wypadkowi i dozna w jego wyniku urazu. Warto więc wiedzieć, na jakich zasadach kształtuje się odpowiedzialność prawna przedszkola oraz nauczyciela, który sprawował opiekę nad dzieckiem w chwili wypadku.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na jednostki oświaty, w tym również przedszkola, obowiązek nabywania wyposażenia posiadającego odpowiednie atesty lub certyfikaty. Spełnienie tego obowiązku jest istotne nie tylko z tego powodu, że jego wykonanie podlega następnie kontroli ze strony organów inspekcji sanitarnej, ale też dlatego, że sprzęt mający odpowiednie atesty i certyfikaty daje większą gwarancję bezpiecznego użytkowania, co ma istotne znaczenie zwłaszcza w przypadku małych dzieci.
Obiektywne oceny pracowników stanowią niezwykle istotny element zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji, zwłaszcza takiej, jaką jest przedszkole publiczne. Jest to istotne, gdyż wraz ze świadczeniem pracy pojawia się jednocześnie zagadnienie oceny tej pracy, zwłaszcza w kontekście jej efektywności i adekwatności.
Przedszkole to wyjątkowa przestrzeń do rozwoju dzieci. Codziennie — poprzez ukierunkowane propozycje i zadania, jakie nauczyciel stawia przed wychowankami — są one otoczone czułą opieką i baczną troską o dobrostan. Nie inaczej musi być teraz, w sytuacji nadzwyczajnej, gdy na oczach całego świata rozgrywa się dramat w Ukrainie, a do Polski przybywają uchodźcy.
Czym jest narracja pozytywna, dlaczego ważne jest świadome dokonywanie analizy celów, do czego służy „drzewko ambitnych celów” i jak wykorzystać jego potencjał w warunkach przedszkolnych, aby przygotować się do efektywnego stworzenia nowej oferty edukacyjnej? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.
Podobnie jak w przypadku nauczycieli, część pracowników niepedagogicznych podlega okresowej ocenie pracy. Dokonuje jej bezpośredni przełożony, którym najczęściej jest dyrektor danej jednostki oświaty. Na jakich zasadach należy zatem dokonywać oceny okresowej zatrudnionych w jednostce oświatowej pracowników niepedagogicznych?
Zagadnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli jest bardzo istotne w kontekście pragmatyki zawodowej nauczycieli – chociażby dlatego, że ma znaczny wpływ na dalszy przebieg kariery zawodowej nauczyciela. Kwestiom tym, choć – wydawałoby się – niezmiernie ważnym, często poświęca się zbyt mało uwagi. O odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli pisaliśmy już w marcowym numerze naszego pisma. W niniejszym opracowaniu pragniemy je rozszerzyć i uzupełnić o kwestie etyczno-moralne oraz te dotyczące stricte dobra dziecka, gdyż naruszenie dobra dziecka ma właśnie aspekt etyczno-moralny.