Powodem istotności oceny są różne okoliczności. Pierwszą z nich jest potrzeba podsumowania wyznaczonego okresu pracy danego pracownika. Druga okoliczność to wypracowywanie decyzji kierowniczej dotyczącej przedłużenia okresu zatrudnienia. Natomiast trzecia to poszukiwanie rzetelnego uzasadnienia wniosku o wyróżnienie danego pracownika.
W § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 10 sierpnia 2009 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli zapisano, że nagroda może być przyznana nauczycielowi, który między innymi posiada wyróżniającą ocenę pracy. Bardzo podobnie wygląda sprawa wymagań w przypadku przyznawania nauczycielom odznaczeń państwowych. Zatem to właśnie rzetelna ocena pracy jest podstawą wszelkich decyzji dyrektora podejmowanych w ramach zarządzania zasobami ludzkimi. Podjęcie takich decyzji determinowane jest jakością informacji stanowiących ich uzasadnienie. Z tych też względów dokonywanie oceny pracy nauczycieli jest procesem bardzo skomplikowanym, będącym jednocześnie nośnikiem potrzebnych informacji1.
Z powyższych względów ocena jakości pracy każdego z zatrudnionych pracowników jest podstawowym zadaniem wynikającym z pragmatyki pełnienia funkcji kierowniczej i dotyczy każdej osoby na stanowisku kierowniczym, zwłaszcza dyrektora placówki. Dyrektor posiada szczególną autonomię w prowadzeniu polityki kadrowej, ale pod jednym wszakże warunkiem: musi ona być zgodna z obowiązującymi zasadami i regulacjami prawnymi. Zasadniczym celem oceny jest wartościowanie postaw pracowników, cech osobowych, zachowań, poziomu wykonywanych zadań istotnych z punktu widzenia ustalonych celów i misji danej organizacji. Sama ocena najczęściej interpretowana jest jako osąd wartościujący i jako skutek procesu oceniania2. Dlatego też wszelkie zmiany dokonywane w tym zakresie budzą zrozumiałe zainteresowanie (a nawet zaniepokojenie) tak nauczycieli, jak i dyrektorów placówek oświatowych. A takie zmiany (i to niemałe) właśnie zachodzą i należy się do nich bardzo sumiennie przygotować. Zostały one wprowadzone nowelizacją Karty Nauczyciela z dnia 5 sierpnia 2022 r. pod nazwą ustawa o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, w której poza wieloma innymi zmianami, przedstawiono zmiany w systemie awansu zawodowego. A ponieważ awans zawodowy nauczycieli jest powiązany z systemem oceny jakości ich pracy, nowelizacja wprowadza szereg zmian w tym zakresie.
Ocena pracy w świetle zmian przepisów
Zlikwidowana została ocena dorobku zawodowego, a ocena pracy ponownie jest ściśle powiązana z rozwojem zawodowym. D...