Przedszkola niepubliczne muszą reagować na zmiany wynagrodzeń w przedszkolach publicznych. Prawo jednak nie obliguje właścicieli przedszkoli niepublicznych do podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli w związku ze zwiększeniem średniego wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w publicznych przedszkolach. Każdemu zależy jednak na utrzymaniu pracownika. Co się zatem sprawdzi?
Dział: Przedszkole niepubliczne
Grudzień to czas na dokładne sprawdzenie, czy prawidłowo rozliczamy dotację na dzieci niepełnosprawne. Zanim ostatecznie rozliczymy dotację na dzieci niepełnosprawne za 2019 r., warto jeszcze raz przeanalizować podstawy prawne.
Przedszkola niepubliczne mogą przyjmować dzieci niepełnosprawne, jeśli tylko osoby prowadzące na to się decydują. Zasady kształcenia dzieci z orzeczeniami lub opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej powinny być opisane w statucie. Jak to zorganizować?
Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy art. 35 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o fi nansowaniu zadań oświatowych (Dz. U., poz. 2203 ze zm.), na mocy których wprowadzone zostały nowe zasady wydatkowania dotacji na dzieci niepełnosprawne mające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z tymi regulacjami dotacja przekazana na te dzieci może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z organizacją kształcenia specjalnego na podstawie zaleceń wydanych w orzeczeniu.
W minionych 10 latach prowadzenie niepublicznej placówki wychowania przedszkolnego stało się dla wielu właścicieli interesującą propozycją biznesową wynikającą z rosnącego popytu na usługi edukacyjne w nieco alternatywnym kształcie. Bogata oferta, zwłaszcza w dużych miastach, zapewnia klientów, a to powoduje, iż liczba placówek prywatnych z roku na rok się powiększa.
Zmieniająca się w zastraszającym tempie rzeczywistość nakłada na każdego przedsiębiorcę, któremu zależy na rozwoju firmy, obowiązek poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania szkoleń podnoszących kwalifikacje bądź kompetencje pracowników. Czasy, gdy wystarczającym warunkiem do odniesienia sukcesu był dyplom wyższej uczelni, minęły bezpowrotnie. Dzisiaj o powodzeniu decydują inne kryteria: nieustannie aktualizowana wiedza, poszerzenie kwalifikacji oraz doskonalenie i pogłębianie już posiadanych kompetencji. Podobnie rzecz ma się w przypadku firmy, jaką niewątpliwie jest przedszkole prywatne.
Ten, kto ubiegał się o unijną dotację, realizował i rozliczał, wie, że nie jest to prosta sprawa. Zarówno opracowanie wniosku, jak i jego opublikowanie, realizacja i rozliczenie wymaga fachowej wiedzy i umiejętności posługiwania się programami do publikacji wniosku i sprawozdawania jego przebiegu. Często zdarza się, że pomimo zapoznania się z instrukcją, regulaminem, uczestnictwa w szkoleniach nie jesteśmy w stanie samodzielnie poradzić sobie z trudną nomenklaturą i sprawami technicznymi, zwłaszcza przy realizacji pierwszego projektu. Warto wtedy skorzystać z pomocy fachowców, którzy zajmują się tym na co dzień. Tak też było w naszym przypadku – choć nie jest to tania usługa, to i tak było warto.
Podwyżki stały się faktem. To niezwykle trudna sytuacja dla wielu placówek prywatnych, ponieważ wraz ze wzrostem cen towarów i usług zwiększa się koszt utrzymania dziecka w przedszkolu, a co za tym idzie – pojawia się konieczność wzrostu kwoty czesnego. Nikt nie lubi podwyżek, bo zawsze kojarzą się one z poczuciem straty. Rodzice także przyjmują tę wiadomość z niepokojem, rzadko wykazując zrozumienie dla konieczności wprowadzenia tego typu zmiany. Warto się przygotować na taką ewentualność.
Ocena pracy nauczycieli budzi wiele kontrowersji w odniesieniu nie tylko do placówek publicznych, ale także niepublicznych. Powodem niepokoju wielu dyrektorów są niejasne przepisy, a co gorsza – w wielu przypadkach wzajemnie się wykluczające, niespójne i trudne do zastosowania w praktyce.
Informowaliśmy już o tym, że placówki niepubliczne, które przyjęły w tym roku szkolnym dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego oraz otrzymują od gminy dotację w kwocie należnej określonemu rodzajowi niepełnosprawności (kwota odpowiednia do wagi niepełnosprawności), od 1 stycznia 2019 r. będą zobowiązane do wydatkowania otrzymywanej dotacji w całości na kształcenie specjalne tego dziecka. Niezastosowanie się do tych przepisów oznaczać będzie konieczność zwrotu dotacji na dzieci niepełnosprawne do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Inspektor ochrony danych (dalej: IOD) to podmiot, którego powołanie przewidziane jest w sekcji 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1) – dalej RODO. Uznać można, że IOD w obecnym kształcie stanowi odpowiednik ABI – administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), którego powołanie przewidywała ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 922 ze zm.).
Zmiany w zatrudnianiu nauczycieli obowiązujące od 1 września 2018 r. wzbudzają wśród dyrektorów kontrowersje. Nadal pojawia się wiele pytań, zarówno dotyczących kwestii prawnych, jak i organizacyjnych. Co wiemy na pewno?