Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przedszkole niepubliczne , Otwarty dostęp

10 kwietnia 2019

NR 101 (Kwiecień 2019)

Przedszkola niepubliczne w Polsce w ostatniej dekadzie

0 12

W minionych 10 latach prowadzenie niepublicznej placówki wychowania przedszkolnego stało się dla wielu właścicieli interesującą propozycją biznesową wynikającą z rosnącego popytu na usługi edukacyjne w nieco alternatywnym kształcie. Bogata oferta, zwłaszcza w dużych miastach, zapewnia klientów, a to powoduje, iż liczba placówek prywatnych z roku na rok się powiększa.

Liczba przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 przedstawia poniższa tabela („Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/18, GUS 2018”). Tabela ujawnia różnorodność podmiotów prowadzących placówki przedszkolne innych niż jednostki samorządu terytorialnego. Zdecydowanie najwięcej przedszkoli niepublicznych prowadzonych jest przez osoby fizyczne, natomiast najwięcej miejsc mają placówki prowadzone przez organizacje wyznaniowe oraz spółki prawa handlowego. Najwięcej dzieci przebywa jednak w placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne. Najbardziej ekonomiczne wykorzystanie oferowanych miejsc odnotowuje się w placówkach prowadzonych przez organizacje związkowe i wyznaniowe, które także mają największą liczbę dzieci przypadającą na jeden oddział. 
 

Liczba przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 („Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/18, GUS 2018”)
Podmiot prowadzący Liczba
placówek
Liczba
miejsc
Liczba
oddziałów
Dzieci
ogółem w tym
niepełnosp.
na
100
miejsc
na
1 oddział
Stowarzyszenia 521 27 111 1 478 22 700 648 84 15
Organizacje społeczne 16 653 36 532 20 81 14
Organizacje związkowe 2 100 4 99 9 99 24
Organizacje wyznaniowe 438 33 095 1 427 30 235 295 91 21
Przedsiębiorstwa osób
fizycznych
264 19 312 941 15340 673 79 16
Wyższe szkoły niepaństwowe 13 580 43 509 22 88 11
Spółki prawa handlowego 347 28 399 1 360 21 851 886 77 16
Fundacje 218 15357 792 13 043 537 85 16
Osoby fizyczne – pracodawcy 3 234 233 811 10 972 187 570 5 251 80 17



Zmiany, jakie dokonały się w ostatnim czasie w Prawie oświatowym, a w szczególności prawo do edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 3–5 lat oraz bardziej transparentny i przejrzysty sposób dotowania placówek niepublicznych, spowodowały wzrost ich liczby. Wprowadzony w 2013 r. instrument finansowania przedszkoli niepublicznych, wzmacniający rolę tych placówek jako istotnego komponentu wspomagającego gminy w realizacji ich zadań, również przyczynił się do poszerzenia liczby podmiotów chętnych do prowadzenia przedszkoli niepublicznych w formie publicznej. 

Placówki niepubliczne ze względu na autonomię w określaniu cen swoich usług są w stanie oferować szeroki katalog usług edukacyjnych. Część z tych podmiotów decyduje się na profilowanie rodzaju swojej działalności, umożliwiając rodzicom wybór placówki ukierunkowanej na rozwijanie określonych zdolności ich dzieci. Niestety pewnym zagrożeniem dla funkcjonowania placówek niepublicznych wydają się niekorzystne prognozy demograficzne, które w...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy