Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w XIV OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE DLA DYREKTORÓW PLACÓWEK NIEPUBLICZNYCH!
Liczba przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 przedstawia poniższa tabela („Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/18, GUS 2018”). Tabela ujawnia różnorodność podmiotów prowadzących placówki przedszkolne innych niż jednostki samorządu terytorialnego. Zdecydowanie najwięcej przedszkoli niepublicznych prowadzonych jest przez osoby fizyczne, natomiast najwięcej miejsc mają placówki prowadzone przez organizacje wyznaniowe oraz spółki prawa handlowego. Najwięcej dzieci przebywa jednak w placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne. Najbardziej ekonomiczne wykorzystanie oferowanych miejsc odnotowuje się w placówkach prowadzonych przez organizacje związkowe i wyznaniowe, które także mają największą liczbę dzieci przypadającą na jeden oddział.
Podmiot prowadzący | Liczba placówek |
Liczba miejsc |
Liczba oddziałów |
Dzieci | |||
ogółem | w tym niepełnosp. |
na 100 miejsc |
na 1 oddział |
||||
Stowarzyszenia | 521 | 27 111 | 1 478 | 22 700 | 648 | 84 | 15 |
Organizacje społeczne | 16 | 653 | 36 | 532 | 20 | 81 | 14 |
Organizacje związkowe | 2 | 100 | 4 | 99 | 9 | 99 | 24 |
Organizacje wyznaniowe | 438 | 33 095 | 1 427 | 30 235 | 295 | 91 | 21 |
Przedsiębiorstwa osób fizycznych |
264 | 19 312 | 941 | 15340 | 673 | 79 | 16 |
Wyższe szkoły niepaństwowe | 13 | 580 | 43 | 509 | 22 | 88 | 11 |
Spółki prawa handlowego | 347 | 28 399 | 1 360 | 21 851 | 886 | 77 | 16 |
Fundacje | 218 | 15357 | 792 | 13 043 | 537 | 85 | 16 |
Osoby fizyczne – pracodawcy | 3 234 | 233 811 | 10 972 | 187 570 | 5 251 | 80 | 17 |
Zmiany, jakie dokonały się w ostatnim czasie w Prawie oświatowym, a w szczególności prawo do edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 3–5 lat oraz bardziej transparentny i przejrzysty sposób dotowania placówek niepublicznych, spowodowały wzrost ich liczby. Wprowadzony w 2013 r. instrument finansowania przedszkoli niepublicznych, wzmacniający rolę tych placówek jako istotnego komponentu wspomagającego gminy w realizacji ich zadań, również przyczynił się do poszerzenia liczby podmiotów chętnych do prowadzenia przedszkoli niepublicznych w formie publicznej.
Placówki niepubliczne ze względu na aut...