
Luty 2022
W lutowym wydaniu czasopisma Monitor Dyrektora Przedszkola dowiesz się, jakie wsparcie powinien zapewnić samorząd jednostce oświaty. Państwo ma konstytucyjny obowiązek zapewniania warunków do nauki dzieciom i młodzieży (do 18. roku życia) spełniającym obowiązek szkolny. Od 1989 r. zadania oświatowe, a w szczególności te związane z zakładaniem i prowadzeniem szkół oraz innych placówek, powierzone zostały jednostkom samorządu terytorialnego (JST): gminom, powiatom i województwom – z zastrzeżeniem, iż mogą to być wyłącznie placówki publiczne (art. 8 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe). Jednostki samorządu terytorialnego poszczególnych szczebli są odpowiedzialne za realizację zadań na obszarze swojego działania. Zapraszamy do lektury!
UNIWERSALMNY JĘZYK LUDZKOŚCI
Czy można wyobrazić sobie życie bez muzyki? Czy można byłoby ją czymś zastąpić? Czy pustkę po niej dałoby się czymś wypełnić? Odpowiedź na każde z postawionych pytań jest jednoznaczna: nie. Powodem, dla którego tak wielu z nas inicjuje kontakt z muzyką, jest fakt, że potrafi ona wzbudzać głębokie i silne emocje oraz wyrażać je za nas w formie pozawerbalnej. Kiedy brakuje nam słów do opisania własnych emocji, odczuć, doświadczeń i przeżyć, z pomocą przychodzi muzyka, która dzięki swojej różnorodności może „opisać” to, co „nieopisywalne”, wyrazić nasze tęsknoty, radości, ból, ekscytację. Muzyka jest uniwersalnym językiem ludzkości – fundamentem kultury, której wszyscy, także ci najmłodsi, jesteśmy uczestnikami. Dlaczego warto wprowadzać lub podtrzymywać organizację zajęć muzycznych w przedszkolu?
JAK ROZPOZNAĆ MANIPULACJĘ
Manipulacja jest zjawiskiem nader powszechnym, niestety nie ograniczającym się do korporacyjnych molochów i patologicznych rodzin. Często optymistycznie i nieświadomie zakładamy, że w podwojach przedszkola, gdzie z założenia tworzymy środowisko przyjazne rozwojowi, hołdujące wartościom humanistycznym, relacjom partnerskim i wszelkiemu dobru, jesteśmy bezpieczni. Niestety, jak pokazuje praktyka – nie zawsze!
ZARZĄDZANIE PARTYCYPACYJNE W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH
Placówka oświatowa, jak żadna inna organizacja, szczególnie potrzebuje współpracy. Myślenie o tym, że można uczyć skutecznie, ograniczając się do potrzeb pracy w ramach swojego zakresu obowiązków, jest błędem. Podobnie błędne jest myślenie, że przedszkolem można zarządzać jednoosobowo. Tu również potrzebne są zespół i współpraca. Optymalny jest model kierowania nazywany zarządzaniem partycypacyjnym.