Kto ma wpływ na ostateczny przedszkolny jadłospis? Rola intendenta, dyrektora, nauczycieli i rodziców w procesie wyboru żywienia przedszkolnego

Rada pedagogiczna

To jest pytanie, które często zadaję podczas szkoleń z nauczycielami, dyrekcją placówki oraz za każdym razem, gdy mam okazję prowadzić szkolenia dla rodziców. Takie pytanie często sprzyja analizie, czym jest posiłek przedszkolny, jaką odgrywa rolę i czy rzeczywiście, niezależnie do tego, czy jesteśmy rodzicem, czy nauczycielem, czujemy się odpowiedzialni za to, co jedzą dzieci. Wiemy, jak możemy dziecko wspierać w często niełatwej nauce nowych produktów. Szczególnie biorąc pod uwagę okres neofobii żywieniowej, z którą spotykamy się u dzieci w wieku przedszkolnym.

W temacie żywienia zbiorowego w placówkach oświatowych w minionych latach pojawiło się kilka zmian. Przede wszystkim kluczowe znaczenie miało rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2016 r. oraz aktualizowane na bieżąco normy żywienia dzieci, opublikowane przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (najnowsza wersja z 2020 r.). Zasady wprowadzane w zakresie komponowania jadłospisów przedszkolnych mają na celu głównie zapewnienie dzieciom wartościowych potraw. Zmiana w podejściu „odżywiamy”, a nie tylko „karmimy”, dla wielu placówek okazała się wielkim wyzwaniem zarówno w 2016 r., gdy rozporządzenie MZ zaczęło obowiązywać, jak i aktualnie, gdy dzieci mają różnorodne nawyki żywieniowe i często przełożenie zaleceń żywieniowych na praktykę okazuje się nie takie łatwe.

Wcześniejsze analizy jadłospisów przedszkolnych wielokrotnie pokazywały, że często doborowi produktów, sposobowi przygotowywania posiłków towarzyszyło głównie założenie, „aby dzieci zjadły”, czyli tym samym pojawiały się głównie takie potrawy, które są pewne, sprawdzone w wyborze dzieci, niezależnie od jakości (przewaga słodkich, mącznych, smażonych potraw). 

Czy to oznacza, że takie założenie jest błędne? 

Zdecydowanie nie! Ważne tylko, abyśmy kierując się taką zasadą, nie zapominali o tym, jaką rolę odgrywa żywienie zbiorowe. Pamiętajmy, że w ramach pełnego żywienia w przedszkolu dzieci otrzymują posiłki, które w 75% powinny dostarczyć odpowiedniej wartości odżywczej i kalorycznej w stosunku do zapotrzebowania dziennego w danym wieku. W praktyce są to najczęściej posiłki takie jak śniadanie, zupa, drugie danie, podwieczorek i ewentualnie drugie śniadanie. Niezależnie od liczby wydzielonych pór jedzenia poziom 75% obowiązuj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy