Realizację obowiązkowych zajęć muzycznych w przedszkolu reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. W kontekście edukacji przedszkolnej rozporządzenie kilkukrotnie wspomina o istotności kontaktów dziecka z muzyką jako tej, która rozwija jego wrażliwość estetyczną i wyobraźnię, a także wzmacnia świadomość kulturową. Pojawia się tam także wzmianka o rytmice oraz jej szczególnym znaczeniu w kształtowaniu dojrzałości szkolnej dziecka. Brak jednak informacji o tym, jak powinny wyglądać zajęcia rytmiki i kto może je prowadzić – zwłaszcza że metoda rytmiki, stworzona przez Emila Jaques-Dalcroze’a jako jedna z metod umuzykalniających, obejmuje konkretne elementy zajęć, a kształcenie nauczycieli rytmiki dotyczy uczniów szkół muzycznych II stopnia i studentów akademii muzycznych na tym kierunku. Praktyka pokazuje, że w wielu przedszkolach zajęcia rytmiki nadal są prowadzone przez profesjonalistów, którzy, dzięki współpracy z nauczycielami edukacji przedszkolnej, realizują założenia zarówno podstawy programowej kształcenia ogólnego, jak i programu umuzykalnienia dziecka.
Ze względu na istotę zajęć muzycznych na etapie wychowania przedszkolnego dla rozwoju muzycznego dziecka, ważne jest to, aby spełniały one konkretne kryteria. Okres przedszkolny to czas, w którym zdolności muzyczne dopiero się kształtują, dlatego też edukacja muzyczna ma znaczący wpływ na ich poziom. Działania praktyczne powinny dominować nad zagadnieniami teoretycznymi, a zatem większość zadań dzieci powinny realizować w formie zabaw, między innymi muzyczno-ruchowych. W związku z tym najlepiej, gdyby te spotkania z muzyką odbywały się w dostosowanej do tego typu zajęć sali, o dużej przestrzeni, wyposażonej w fortepian lub pianino, instrumenty muzyczne, sprzęt do odtwarzania, dodatkowe środki dydaktyczne, takie jak chustki, woreczki, chustę animacyjną itd. Fakt, że takie zajęcia odbywają się w innej przestrzeni niż pozostałe, wzbudza zainteresowanie dzieci, które z niecierpliwością wyczekują kolejnych spotkań z nauczycielem muzy...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.