Realizację obowiązkowych zajęć muzycznych w przedszkolu reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. W kontekście edukacji przedszkolnej rozporządzenie kilkukrotnie wspomina o istotności kontaktów dziecka z muzyką jako tej, która rozwija jego wrażliwość estetyczną i wyobraźnię, a także wzmacnia świadomość kulturową. Pojawia się tam także wzmianka o rytmice oraz jej szczególnym znaczeniu w kształtowaniu dojrzałości szkolnej dziecka. Brak jednak informacji o tym, jak powinny wyglądać zajęcia rytmiki i kto może je prowadzić – zwłaszcza że metoda rytmiki, stworzona przez Emila Jaques-Dalcroze’a jako jedna z metod umuzykalniających, obejmuje konkretne elementy zajęć, a kształcenie nauczycieli rytmiki dotyczy uczniów szkół muzycznych II stopnia i studentów akademii muzycznych na tym kierunku. Praktyka pokazuje, że w wielu przedszkolach zajęcia rytmiki nadal są prowadzone przez profesjonalistów, którzy, dzięki współpracy z nauczycielami edukacji przedszkolnej, realizują założenia zarówno podstawy programowej kształcenia ogólnego, jak i programu umuzykalnienia dziecka.
Ze względu na istotę zajęć muzycznych na etapie wychowania przedszkolnego dla rozwoju muzycznego dziecka, ważne jest to, aby spełniały one konkretne kryteria. Okres przedszkolny to czas, w którym zdolności muzyczne dopiero się kształtują, dlatego też edukacja muzyczna ma znaczący wpływ na ich poziom. Działania praktyczne powinny dominować nad zagadnieniami teoretycznymi, a zatem większość zadań dzieci powinny realizować w formie zabaw, między innymi muzyczno-ruchowych. W związku z tym najlepiej, gdyby te spotkania z muzyką odbywały się w dostosowanej do tego typu zajęć sali, o dużej przestrzeni, wyposażonej w fortepian lub pianino, instrumenty muzyczne, sprzęt do odtwarzania, dodatkowe środki dydaktyczne, takie jak chustki, woreczki, chustę animacyjną itd. Fakt, że takie zajęcia odbywają się w innej przestrzeni niż pozostałe, wzbudza zainteresowanie dzieci, które z niecierpliwością wyczekują kolejnych spotkań z nauczycielem muzy...
Uniwersalny język ludzkości. Dlaczego warto wprowadzać zajęcia muzyczne w przedszkolu?
Czy można wyobrazić sobie życie bez muzyki? Czy można byłoby ją czymś zastąpić? Czy pustkę po niej dałoby się czymś wypełnić? Odpowiedź na każde z postawionych pytań jest jednoznaczna: nie. Powodem, dla którego tak wielu z nas inicjuje kontakt z muzyką, jest fakt, że potrafi ona wzbudzać głębokie i silne emocje oraz wyrażać je za nas w formie pozawerbalnej. Kiedy brakuje nam słów do opisania własnych emocji, odczuć, doświadczeń i przeżyć, z pomocą przychodzi muzyka, która dzięki swojej różnorodności może „opisać” to, co „nieopisywalne”, wyrazić nasze tęsknoty, radości, ból, ekscytację. Muzyka jest uniwersalnym językiem ludzkości – fundamentem kultury, której wszyscy, także ci najmłodsi, jesteśmy uczestnikami. Dlaczego warto wprowadzać lub podtrzymywać organizację zajęć muzycznych w przedszkolu? Odpowiem na te pytania, wskazując szereg korzyści, jakie niesie edukacja muzyczna.