To jest pytanie, które często zadaję podczas szkoleń z nauczycielami, dyrekcją placówki oraz za każdym razem, gdy mam okazję prowadzić szkolenia dla rodziców. Takie pytanie często sprzyja analizie, czym jest posiłek przedszkolny, jaką odgrywa rolę i czy rzeczywiście, niezależnie do tego, czy jesteśmy rodzicem, czy nauczycielem, czujemy się odpowiedzialni za to, co jedzą dzieci. Wiemy, jak możemy dziecko wspierać w często niełatwej nauce nowych produktów. Szczególnie biorąc pod uwagę okres neofobii żywieniowej, z którą spotykamy się u dzieci w wieku przedszkolnym.
Dział: Rada pedagogiczna
Czy można wyobrazić sobie życie bez muzyki? Czy można byłoby ją czymś zastąpić? Czy pustkę po niej dałoby się czymś wypełnić? Odpowiedź na każde z postawionych pytań jest jednoznaczna: nie. Powodem, dla którego tak wielu z nas inicjuje kontakt z muzyką, jest fakt, że potrafi ona wzbudzać głębokie i silne emocje oraz wyrażać je za nas w formie pozawerbalnej. Kiedy brakuje nam słów do opisania własnych emocji, odczuć, doświadczeń i przeżyć, z pomocą przychodzi muzyka, która dzięki swojej różnorodności może „opisać” to, co „nieopisywalne”, wyrazić nasze tęsknoty, radości, ból, ekscytację. Muzyka jest uniwersalnym językiem ludzkości – fundamentem kultury, której wszyscy, także ci najmłodsi, jesteśmy uczestnikami. Dlaczego warto wprowadzać lub podtrzymywać organizację zajęć muzycznych w przedszkolu? Odpowiem na te pytania, wskazując szereg korzyści, jakie niesie edukacja muzyczna.
Osoba wysoce wrażliwa doświadcza świata inaczej niż inni. Ze względu na biologiczne różnice, z którymi się urodziła, jest bardziej świadoma pewnych odmienności, a także głęboko przetwarza informacje. Jak wspierać taką osobę, jeśli znajduje się w grupie dzieci o innym stopniu wrażliwości? Czy można ułatwić jej funkcjonowanie w przedszkolu, by jej rozwój przebiegał prawidłowo?
Kontrola zarządcza nie polega tylko i wyłącznie na klasycznym „kontrolowaniu” działania jednostki, choć również i ta funkcja na różnych poziomach działania placówki jest realizowana. Ważne jest również przewidywanie zagrożeń dla funkcjonowania jednostki, czemu służy procedura wyznaczania celów i ryzyk na rok następny. Wskazuje ona zakres prac, na którym ma się skupić placówka w roku następnym, jak również przewiduje, jakie zdarzenia mogą zablokować realizację celów jednostki.
Wielu dyrektorów podczas rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem na stanowisko nauczyciela pyta o umiejętność pracy w zespole, która w dzisiejszym świecie jest jedną z najbardziej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji. Przed nami planowanie i realizacja rad pedagogicznych na cały rok szkolny. Zaczynamy!