Dział: W praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Co ma pieniądz do prestiżu, czyli błędne koło nauczycielskich wynagrodzeń

Temat wynagrodzenia nauczycieli raz po raz powraca w debacie publicznej i niezmiennie od lat budzi kontrowersje i wątpliwości. Polski system edukacji 
to teren, na którym ścierają się sprzeczne dążenia i oczekiwania interesariuszy – nauczycieli, uczniów, rodziców, samorządów, związków zawodowych, a wreszcie władz centralnych. Brak konsensusu między tymi grupami jest szczególnie widoczny w obszarze finansowania oświaty, a zwłaszcza wynagradzania nauczycieli. To powoduje, że mimo kluczowej roli, jaką nauczyciele odgrywają w kształtowaniu przyszłych pokoleń, ich zarobki pozostają na poziomie nieproporcjonalnie niskim wobec odpowiedzialności czy zakresu obowiązków i zadań, jakie nauczyciele codziennie wykonują.

Czytaj więcej

Dwujęzyczność w przedszkolu – przyszłość w edukacji?

Edukacja przedszkolna jest jednym z bazowych elementów w rozwoju dziecka. Wiek 3–6 lat jest najbardziej newralgicznym czasem, kiedy dziecko nabywa podstawy do rozwijania kompetencji kluczowych. Jedną z nich jest porozumiewanie się w językach obcych.

Czytaj więcej

Czas pracy a obowiązki nauczycieli, w tym godziny dostępności

Czas pracy nauczycieli od lat budzi wiele emocji i sporo niezrozumienia. Jest to efektem różnego podejścia i niejednokrotnie nadinterpretowania faktów dotyczących tego bardzo istotnego zagadnienia. Jednak zagadnienie czasu pracy nauczycieli w Polsce regulowane jest przez stosowne przepisy prawa.

Czytaj więcej

(Nie)bezpieczeństwo w sieci

Nie sposób precyzyjnie wskazać lub przesądzić, co ostatecznie ukształtowało postrzeganie cyberprzestrzeni przez ogół Polaków. Podobnie daremną próbą jest wskazanie, kto do rzeczonego ogółu przynależy, a kto wymyka się jego ramom. Bezdyskusyjne natomiast jest to, że niekończący się ciąg cyfr zero i jeden (czyli bitów) na czarnym lub zielonym tle, zainspirowany filmem Matrix, odpowiada w znacznej mierze wyobrażeniom milionów mieszkańców kraju nad Wisłą o cyfrowym świecie. Zresztą nie tylko ich.

Czytaj więcej

Stop przemocy wobec dzieci!

Problem krzywdzenia dzieci jest niestety nadal bardzo aktualny, a ostatnia sytuacja z małoletnim Kamilkiem wstrząsnęła całą Polską. Na przestrzeni lat zmieniło się wiele w tym zakresie, pomoc oraz wsparcie ofiarom przemocy niesie wiele organizacji, instytucji i fundacji. Niestety, żyjemy w społeczeństwie, gdzie problem krzywdzenia małoletnich jest nadal zamiatany pod dywan.

Czytaj więcej

Rodzina jako klient, prosument i beneficjent edukacji

Rodzina i edukacja to dwa najważniejsze obszary z punktu widzenia rozwoju człowieka. To w rodzinie dziecko nabywa podstawowe umiejętności społeczne, uczy się funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi, poznaje swoje prawa i obowiązki. Stąd powszechnie za najważniejszą rolę rodziny uznawane jest przekazywanie dzieciom wartości, norm i zwyczajów postępowania. W tak rozumianym modelu rodziny to właśnie rodzice stają się pierwszymi nauczycielami dziecka, a ta edukacja jest istotnym elementem życia rodzinnego.

Czytaj więcej

Praktyczny poradnik organizacji sesji zdjęciowej w placówce

Organizacja sesji fotograficznej w placówce wymaga uwzględnienia przepisów prawnych, zwłaszcza tych dotyczących ochrony danych osobowych i prawa do ochrony wizerunku. Na podstawie doniesień medialnych oraz własnego doświadczenia dostrzegam bardzo dużo niejasności w przepisach określających, jak taka sesja powinna być przeprowadzona i przez kogo. Poniżej przedstawię kroki, które pomogą zorganizować sesję fotograficzną w placówce zgodnie z obowiązującymi regulacjami.

Czytaj więcej

Placówka i jej dyrektor w 2025 roku

Rozpoczęliśmy kalendarzowy Nowy Rok 2025. Tym samym przekroczyliśmy półmetek bieżącego roku szkolnego. Jest to doskonała okazja, aby dokonać stosownych analiz, na podstawie których skorygujemy i zaplanujemy niezbędne działania w drugim półroczu. Rok szkolny w oświacie wyznacza rytm pracy placówki i to on kreuje zadania dla kadry zarządzającej w oświacie. Należy starannie przemyśleć, które obszary funkcjonowania placówki należy podsumować, na które aspekty szczególnie powinien zwrócić uwagę dyrektor (ale i sami nauczyciele również), jakie wnioski i wynikające z nich rekomendacje należy sformułować, aby zoptymalizować proces dydaktyczny i wychowawczo- -opiekuńczy placówki w dalszej części bieżącego roku szkolnego.

Czytaj więcej

Mutyzm wybiórczy u dzieci w wieku przedszkolnym

Mutyzm wybiórczy, inaczej selektywny, określany jest jako zaburzenie mowy w określonych sytuacjach społecznych. Charakteryzuje się znacznym ograniczeniem w komunikacji werbalnej u dziecka. Często można zaobserwować sytuacje, kiedy dziecko w warunkach domowych ma niespożyte pokłady energii, jest bardzo otwarte i rozmowne, jednak w miejscach publicznych lub podczas wizyty kogoś, z kim dziecko na co dzień nie ma kontaktu, po prostu zamyka się w sobie i nie jest w stanie wypowiedzieć choćby zdania.

Czytaj więcej

Kodowanie i robotyka w przedszkolu

Wprowadzanie kodowania i programowania w edukacji przedszkolnej nie wymaga dużych nakładów finansowych, zakupu drogich robotów ani zaawansowanego wyposażenia komputerowego. Istnieje wiele kreatywnych i angażujących aktywności, które można realizować z wykorzystaniem prostych narzędzi oraz dostępnych materiałów. Zacznijmy od kilku przykładów aktywności z dziećmi, które pozwolą na wprowadzenie nauki kodowania.

Czytaj więcej

Zasady udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej oraz opracowywania indywidualnego programu terapeutyczno-edukacyjnego – praktyczne wskazówki

Osoby, które pracują z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, powinny doskonale znać i stosować zasady udzielania pomocy psychologiczno--pedagogicznej. Zbyt późno dostrzeżone problemy dziecka mogą negatywnie wpływać na jego wyniki w nauce, zachowanie czy też funkcjonowanie zarówno w placówce edukacyjnej, jak i w środowisku domowym. 

Czytaj więcej

Informacja publiczna w szkołach i przedszkolach

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną – tak brzmi pierwszy artykuł i ustęp ustawy o dostępie do informacji publicznej (UDIP). 
Co to jest sprawa publiczna i z czym to jeść – o tym dalej.

Czytaj więcej