Dział: Zarządzanie

Zarządzanie

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Doraźne zastępstwa w przedszkolu

Doraźne zastępstwa w przedszkolu są codziennością wielu placówek. 
Jest to rozwiązanie przydatne przy krótkotrwałych problemach kadrowych, które ma na celu zapewnienie dzieciom niezbędnej opieki w czasie nieobecności ich nauczyciela. Co istotne, we wrześniu 2025 r. weszły w życie zmiany w przepisach określających zasady stosowania doraźnych zastępstw.

Czytaj więcej

Przedawnienie należności o charakterze publiczno--prawnym w przedszkolu –samorządowej jednostce budżetowej

Publiczne przedszkola są samorządowymi jednostkami budżetowymi, toteż winny stosować zasady gospodarki finansowej nakreślone ustawą 
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (u.o.f.p.). Artykuł 254 ust. 1 ustawy o finansach publicznych zobowiązuje jednostki budżetowe, 
a więc i przedszkola, do ustalania, pobierania i odprowadzania dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

Czytaj więcej

Dyrektor kontra nauczyciele, czyli jak zarządzać trudną i wypaloną kadrą

Problemowi nauczyciele stanowią nieznaczny odsetek kadry pedagogicznej. Nie należy ich jednak ignorować, ponieważ postawa, jaką wykazują, działa na większość jak toksyna, która stopniowo zatruwa atmosferę pracy w całym przedszkolu. W każdej, nawet najbardziej zgodnej radzie pedagogicznej zawsze znajdzie się ktoś, komu zupełnie nie pasują wymagania stawiane przez dyrektora. Ujarzmienie krnąbrnej kadry pedagogicznej nie jest łatwe. Wymaga od lidera charakteru, a przede wszystkim asertywności i umiejętności stawiania granic. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być zupełnie prozaiczne i kompletnie nie zależeć od dyrektora placówki. 

Czytaj więcej

Zaliczki dla pracowników na wydatki w samorządowych jednostkach budżetowych na przykładzie przedszkoli – dozwolone czy zabronione?

Czy zaliczki na wydatki w przedszkolu są dozwolone? Jeśli tak, to jak udzielić pracownikowi samorządowej jednostki budżetowej zaliczki zgodnie z przepisami prawa? Kto o tym decyduje?

Czytaj więcej

Zmiana planu finansowego w przedszkolu

Planowanie to bazowy filar (obok rachunkowości i sprawozdawczości) prowadzenia skutecznej, efektywnej, rzetelnej, ale i oszczędnej gospodarki finansowej w sektorze publicznym, tak w ujęciu makro (budżet jednostki samorządu terytorialnego), jak i w ujęciu mikro, tj. w odniesieniu np. do samorządowych jednostek budżetowych, czyli przedszkoli.

Czytaj więcej

Efektywna współpraca placówki oświatowej z NGO

Nie powinno być zaskoczeniem dość powszechne stwierdzenie, że współpraca szkoły lub przedszkola z organizacją pozarządową wynika przede wszystkim z potrzeby serca i altruizmu. Dla wielu dyrektorów, nauczycieli i liderów edukacji chęć przekazania swoim uczniom choćby części z obszernego katalogu chwalebnych postaw i godnych naśladowania cech powszechnie kojarzonych z NGO1 jest wystarczająco silną motywacją, aby szukać partnerów społecznych i pól do współpracy z nimi.

Czytaj więcej

Dyrektor w przestrzeni medialnej czyli jak budować pozytywny wizerunek przedszkola w mediach

Współczesny świat wymaga od dyrektorów placówek oświatowych umiejętności komunikowania się na wielu płaszczyznach. Oczekuje się od nich doskonałych zdolności oratorskich, profesjonalnej relacji z podwładnymi, nienagannej opinii w środowisku oraz nieskazitelnego wizerunku zewnętrznego. Ciągłe podleganie ocenie może przytłoczyć każdego, nawet najbardziej wprawnego mówcę i doświadczonego dyrektora. Niestety, prawda jest taka, że „na wizerunek 
pracuje się latami, a można go stracić w minutę”. 

Czytaj więcej

Planowanie budżetu placówki przez dyrektora: Aspekty prawne i organizacyjne

Planowanie budżetu placówki jest jednym z kluczowych zadań dyrektora placówki oświatowej, który odpowiada za właściwe zarządzanie finansami placówki. Budżet placówki to dokument, który określa sposób gospodarowania środkami publicznymi, jakie placówka otrzymuje z budżetu państwa, samorządu terytorialnego oraz innych źródeł. Dyrektor placówki musi nie tylko efektywnie zarządzać tymi środkami, ale także działać zgodnie z przepisami prawa, które określają zasady planowania, realizacji oraz kontroli wydatków w jednostkach publicznych, w tym placówkach oświatowych.

Czytaj więcej

Zespół nauczycieli jako fundament rozwoju placówki – jak skutecznie budować atmosferę współpracy

Budowanie przyjaznego środowiska pracy w placówce to jeden z wielu pozafinansowych instrumentów, jakimi może posługiwać się dyrektor w celu podniesienia motywacji do współdziałania swoich nauczycieli. Często niewystarczająca okazuje się spontaniczna komunikacja pomiędzy pedagogami, która nawet w dłuższej perspektywie nie musi zakończyć się zbudowaniem zintegrowanego i zaangażowanego zespołu. Na jakie sprawdzone działania wzmacniające grupę warto zatem postawić?

Czytaj więcej

Efektywna współpraca z instytucjami publicznymi

Efektywna współpraca z instytucjami publicznymi rozumiana być może na dwa zasadniczo odmienne, choć – co ważne – wzajemnie niesprzeczne ze sobą sposoby. Pierwszy, zdecydowanie bardziej popularny, oznacza realizację zapisanych w ustawach wymagań względem placówek oświatowych. Liczba mnoga rzeczownika odczasownikowego (wymagań) jest w pełni uzasadniona, ponieważ oprócz prawa oświatowego, obszar współpracy przedszkoli i szkół z różnego typu instytucjami publicznymi znalazł się w wielu innych ustawach i rozporządzeniach.

Czytaj więcej

Pomoc nauczyciela w przedszkolu – zasady zatrudniania

Uzyskiwanie kolejnych stopni awansu zawodowego przez nauczyciela to dla każdego z nich sytuacja i ważna, i sterująca. Awans zawodowy wiąże się z prestiżem zawodowym oraz (a może zwłaszcza) z określoną pozycją w „tabeli wynagrodzeń”, czyli ma wymierny wpływ na uzyskiwane wynagrodzenie zasadnicze. Dlatego awansujący nauczyciel potrzebuje w tej sytuacji realnego wsparcia w swojej szkole lub placówce i to bez względu na stopień awansu, o który się ubiega. Nie chodzi tutaj tylko o mentora (ta rola przypisana jest tylko pierwszemu etapowi awansu zawodowego), a raczej o wsparcie proceduralno- -merytoryczne. To jednak wymaga doskonałej znajomości aktualnie obowiązującego w tym zakresie prawa.

Czytaj więcej

Po dobrej stronie mocy. Procedura wsparcia dziecka zdolnego w przedszkolu

Nauczyciele przedszkola nie muszą być osobami wszechstronnie uzdolnionymi, aby móc wspierać talenty dzieci. Najważniejsze, aby potrafili rozpoznawać mocne strony przedszkolaków oraz właściwie ukierunkować rozwój ich zdolności. Potencjał drzemiący w dzieciach czasami potrzebuje odpowiedniego impulsu, aby móc się uaktywnić.

Czytaj więcej