Ten niemal domyślny model kooperacji dominuje w szkolnej i przedszkolnej rzeczywistości nieprzerwanie od ponad 30 lat. Zbiórki charytatywne, pomoc rzeczowa, wolontariat to z całą pewnością odpowiednie sposoby na naukę empatii, rozwijanie społecznego zaangażowania i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka. W efekcie – co ciekawe, zupełnie niezamierzonym – pomija się drugi, nie mniej ważny, czynnik motywujący do współpracy z NGO, czyli partykularny interes szkoły lub przedszkola. Tu niezbędne jest krótkie wyjaśnienie. Przymiotnik partykularny rozumiany jest najczęściej w sposób pejoratywny, niemal synonimiczny do nagannych postaw w życiu społecznym, takich jak kolesiostwo czy partyjniactwo. W rzeczywistości jednak jego podstawowe, słownikowe, znaczenie jest zgoła odmienne. Oznacza bowiem: „mający na względzie korzyść własnego środowiska, regionu itp., a nie ogółu”2. Dzięki słownikowej definicji dostrzegamy, że tak rozpowszechnione i popularne znaczenie, podkreślające egoizm i zysk jednej strony kosztem drugiej, nie jest ani jedynym, a tym bardziej podstawowym rozumieniem tego przymiotnika. Możemy zatem przyjąć, że współpraca szkoły lub przedszkola z organizacją pozarządową, uwzględniająca partykularny interes placówki, nie jest przejawem egoizmu, lecz świadomym i racjonalnym działaniem na rzecz jej rozwoju oraz dobra uczniów. Właśnie temu poświęcam ten artykuł.
Nowy przedmi
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.