Istnieje więc potrzeba i konieczność podejmowania ze szczególną rozwagą i refleksją oraz należytą starannością wszelkich działań odnośnie do budżetu państwa, w tym tych przygotowywanych na szczeblach jednostek sektora finansów publicznych, a więc i przedszkola.
Warto uświadomić sobie fakt, iż planowanie to system dynamiczny, nad którym prace trwają cały rok. Niezbędny wydaje się zabieg uporządkowania całości procesu etapami:
- faza przygotowania materiałów planistycznych,
- zatwierdzanie planu przez kierownika jednostki,
- zmiana planu.
Procedurę planowania winno rozważać się na wszystkich szczeblach jej organizacji, w tym w odniesieniu do samorządowej jednostki budżetowej, czyli przedszkola. Złożoność procesu procedury budżetowej i jej strategiczny wymiar lokalny, regionalny stanowią o jej segmentacji chronologicznej oraz systematycznej.
Zasadna jest więc strukturyzacja etapami: przygotowania projektu budżetu na rok następny, uchwalenia budżetu, wykonania budżetu, sprawozdawczości i kontroli wykonania budżetu. Każdy z rzeczonych elementów procesu budżetowego ma bezpośrednie konotacje i odnosi się, ale w różnym zakresie, do samorządowej jednostki budżetowej, czyli przedszkola.
W każdej fazie rozważanego elementu rola organów jednostki samorządu terytorialnego jest sprawcza, koordynująca i wiodąca. Zarządzanie przepływami informacji w przedmiocie sprawy je...