Dodatkowo w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązuje m.in. zasada gospodarki finansowej o pełnej realizacji zadań w terminach określonych w przepisach i harmonogramie, o którym mowa w art. 249 ust. 6 u.o.f.p., jeżeli został on opracowany, a także zasada o dokonywaniu wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Warto sobie uświadomić, że szczególna troska ustawodawcy o dochody budżetowe dotyczy także fazy poprzedzającej uzyskanie dochodu, a więc należności.
Wydaje się to całkowicie uzasadnione, bo należności stanowią szansę – wcześniej czy później – powiększenia wpływów budżetowych.
Zgodnie z art. 42 ust. 5 u.o.f.p. jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek ustalać przypadające im należności pieniężne. Obowiązek dotyczy również terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania, przy czym ustawodawca przewidział wyjątek od ogólnej reguły. Jednak odstępstwo od podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania obwarowane jest przesłankami odstąpienia od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucji na podstawie i w granicach przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Tryb pobierania dochodów przez jednostki jest precyzowany poprzez:
- prawidłowe i terminowe ustalanie należności z tytułu dochodów budżetowych,
- prowadzenie ewidencji dochodów budżetu,
- terminowe wysyłanie do zobowiązanych wezwań do zapłaty,
- terminowe wysyłanie do zobowiązanych upomnień oraz podejmowanie czynności zmierzających do wykonania zobowiązań w drodze egzekucji,
- umarzanie należności w zakresie i na zasadach określonych przepisami prawa.
Uwaga!
Brak należytej staranności w rozważanej materii podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem:
- nieustalenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia,
- niepobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo pobranie, dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia,
- niedochodzenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych z realizacją programów, projektów finansowanych z udzi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.