Zaliczki w przedszkolu – samorządowej jednostce budżetowej
W obecnym porządku prawnym przepisy prawne o charakterze powszechnym nie regulują kwestii udzielania zaliczek pracownikom samorządowych jednostek budżetowych, w tym przedszkoli, w przeciwieństwie do państwowych jednostek budżetowych, gdzie tryb dokonywania wydatków, w tym w formie zaliczek, jest zastrzeżony ustawowo do normowania dla Ministra Finansów – za pomocą aktu wykonawczego w postaci stosownego rozporządzenia.
W administracji publicznej nie obowiązuje zasada: co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone, lecz zasada legalizmu polegająca na tym, że każde działanie tutaj musi być umocowane prawnie. W związku z powyższym pojawiają się kontrowersje związane z możliwością udzielania zaliczek przez samorządowe jednostki budżetowe, w tym przedszkola, co do podstawy prawnej kwestii udzielania zaliczek pracownikom samorządowej jednostki budżetowej.
Brak podstawy prawnej pozbawia administrację publiczną, w tym samorządową, możliwości posługiwania się zaliczką. Jednak zauważyć należy, że prawnym umocowaniem administracji samorządowej do określonego działania, tu udzielenia zaliczki pracownikowi,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.