Wpływ zespołowych aktywności na pracę nauczycieli
Wyniki badań zawarte w raporcie OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) z 2018 r. wyraźnie pokazują, że nauczyciele, którzy regularnie uczestniczą w zespołowych działaniach, takich jak wspólne planowanie zajęć, wymiana doświadczeń czy obserwacja koleżeńska, osiągają lepsze wyniki dydaktyczne i skuteczniej odpowiadają na potrzeby dzieci. Dane prezentowane w tej publikacji podkreślają również, że atmosfera współpracy wzmacnia poczucie zawodowej pewności siebie nauczycieli oraz zachęca do wdrażania bardziej innowacyjnych metod nauczania.
Autorzy raportu z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez Hargreaves and Fullan wskazują natomiast, że działania w zespołach nauczycielskich dodatkowo sprzyjają rozwijaniu kultury profesjonalnego samokształcenia. Wymiana poglądów i wzajemne dbanie o podnoszenie kwalifikacji polepszają zdolność placówek do adaptacji wobec zmian, co jest szczególnie istotne w kontekście wyzwań współczesnej edukacji, takich jak cyfryzacja i digitalizacja, a także zmieniających się wymagań rynku pracy.
Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Vangrieken i in. (2015), które pokazują, że nauczyciele współpracujący w grupach uczą się od siebie nawzajem, co podnosi ich kompetencje i efektywność. Zespołowe aktywności redukują ponadto poczucie izolacji zawodowej i sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania oraz współodpowiedzialności za osiągnięcia wychowanków.
Lekcje koleżeńskie w budowaniu współpracy
To jedno z najbardziej efektywnych narzędzi wspierających współpracę...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.