Wpływ zespołowych aktywności na pracę nauczycieli
Wyniki badań zawarte w raporcie OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) z 2018 r. wyraźnie pokazują, że nauczyciele, którzy regularnie uczestniczą w zespołowych działaniach, takich jak wspólne planowanie zajęć, wymiana doświadczeń czy obserwacja koleżeńska, osiągają lepsze wyniki dydaktyczne i skuteczniej odpowiadają na potrzeby dzieci. Dane prezentowane w tej publikacji podkreślają również, że atmosfera współpracy wzmacnia poczucie zawodowej pewności siebie nauczycieli oraz zachęca do wdrażania bardziej innowacyjnych metod nauczania.
Autorzy raportu z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez Hargreaves and Fullan wskazują natomiast, że działania w zespołach nauczycielskich dodatkowo sprzyjają rozwijaniu kultury profesjonalnego samokształcenia. Wymiana poglądów i wzajemne dbanie o podnoszenie kwalifikacji polepszają zdolność placówek do adaptacji wobec zmian, co jest szczególnie istotne w kontekście wyzwań współczesnej edukacji, takich jak cyfryzacja i digitalizacja, a także zmieniających się wymagań rynku pracy.
Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Vangrieken i in. (2015), które pokazują, że nauczyciele współpracujący w grupach uczą się od siebie nawzajem, co podnosi ich kompetencje i efektywność. Zespołowe aktywności redukują ponadto poczucie izolacji zawodowej i sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania oraz współodpowiedzialności za osiągnięcia wychowanków.
Lekcje koleżeńskie w budowaniu współpracy
To jedno z najbardziej efektywnych narzędzi wspierających współpracę...