Dział: Kadry i finanse
Zatrudnieni w publicznych jednostkach oświaty pracownicy niepedagogiczni, jako pracownicy samorządowi, podlegają okresowej ocenie pracy. Oceny tej dokonuje bezpośredni przełożony danego pracownika, którym z reguły będzie dyrektor danej jednostki. Ocena ta jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych oraz regulacji wewnętrznych obowiązujących w danej jednostce.
Czas pracy nauczycieli uregulowany został w art. 42 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w sposób całościowy i wyczerpujący. Z tego względu nie stosuje się w zakresie czasu pracy nauczycieli norm kodeksowych, których odpowiedniki znajdują się w treści Karty Nauczyciela. Kodeks pracy będzie mógł mieć natomiast zastosowanie np. w sytuacji przekroczenia tygodniowych norm czasu pracy (40 godzin) i konieczności wypłaty wynagrodzenia z tytułu godzin nadliczbowych, np. wynikających z opieki nad wycieczką, których Karta Nauczyciela nie przewiduje.
W 2024 r. nastąpiło ponowne podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli. O czym należy wiedzieć w związku z tą zmianą?
Jednym z najbardziej kluczowych przepisów w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela jest przepis art. 10, który reguluje kwestie związane z zatrudnianiem nauczycieli. Przepis ten wskazuje formy nawiązania stosunku pracy z nauczycielami, tj. mianowanie i umowa o pracę. W aktualnym stanie prawnym rodzaj nawiązania stosunku pracy uzależniony jest przede wszystkim od stopnia awansu zawodowego nauczyciela oraz posiadanych przez niego kwalifikacji.
Kapitał żelazny, w dużym uproszczeniu, to narzędzie, które pozwala organizacji – tak zbiorczo w tekście nazywać będę wszystkie szkoły i przedszkola, zarówno publiczne, jak i niepubliczne – funkcjonować dzięki aktywnej trosce o przyszłość. Jak można jednak wprowadzić kapitał żelazny w swojej placówce?
Zmiany na ścieżce awansu zawodowego zostały wprowadzone w zeszłym roku, temat ten jednak wciąż budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów przedszkoli, w których nauczyciele rozpoczynają swoją karierę albo kontynuują awans zgodnie z przepisami przejściowymi. Jakie są najczęstsze pytania naszych Czytelników?
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, ogłoszone 2 października 2023 r., zastępuje obowiązujące dotychczas rozporządzenie z dnia 1 sierpnia 2017 r. Nowe rozporządzenie wprowadza szereg zmian.
Kapitał żelazny to nic innego jak stale gromadzone różnego typu środki, które zostały przekazane przez jednego lub wielu darczyńców na rzecz organizacji. Suma tych środków tworzy tzw. kapitał początkowy, który następnie jest inwestowany w tzw. bezpieczne instrumenty inwestycyjne. Dzięki inwestycji osiągany jest zysk, który trafia do organizacji, a ta wykorzystuje nowo pozyskane środki na realizację swoich głównych zadań lub na konkretny cel. Należy pamiętać, że każda inwestycja obarczona jest pewnym ryzykiem.
Związki zawodowe, stanowiące dobrowolne oraz samorządne organizacje pracowników, dysponują istotnymi uprawnieniami dotyczącymi opiniowania podejmowanych przez dyrektorów przedszkoli czynności kadrowych. W założeniu mają one pozwolić na skuteczną obronę praw i interesów zatrudnionych w przedszkolu pracowników. Jakie uprawnienia i kompetencje posiadają działające w przedszkolach organizacje związkowe?
Dyrektorzy placówek oświatowych powinni kłaść nacisk na kształtowanie rozwoju zawodowego poprzez podwyższanie kompetencji własnych i podległych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Z tym stwierdzeniem zgadza się wielu naukowców zajmujących się przywództwem edukacyjnym, dyrektorów i nauczycieli.
W ostatnich latach przepisy dotyczące korzystania z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego ulegały zmianom. Wśród nich należy wymienić chociażby nowelizację z kwietnia 2023 r., związaną z wdrażaniem tzw. dyrektywy „work-life balance”. Z tego względu warto przypomnieć podstawowe regulacje prawne związane z korzystaniem przez pracowników przedszkoli z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego.