Kształcenie i doskonalenie zawodowe dyrektora placówki oświatowej i nauczycieli

Kadry i finanse

Dyrektorzy placówek oświatowych powinni kłaść nacisk na kształtowanie rozwoju zawodowego poprzez podwyższanie kompetencji własnych i podległych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Z tym stwierdzeniem zgadza się wielu naukowców zajmujących się przywództwem edukacyjnym, dyrektorów i nauczycieli.

Ogólnie znana jest zasada, że prowadzenie jakiejkolwiek działalności bez kompetentnych pracowników jest niemożliwe. Umiejętności, zdolności, kwalifikacje, postawy i wiedza pracowników są niezbędne dla osiągania celów danej organizacji. Można zatem konkludować, że każde przedszkole, szkoła, MDK oraz inne podmioty zajmujące się edukacją, wychowaniem i opieką dzieci i młodzieży w ostatecznym rachunku bazują na wiedzy byłych i obecnych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych danej placówki. Stopień wykształcenia pracowników wpływa na obraz placówki, wyniki, atmosferę, rozwój i PR (ang. public relations – relacje publiczne, kontakty z otoczeniem). Wykształcona kadra to pierwszy krok do wprowadzania innowacji, eksperymentowania, realizowania rozmaitych projektów i współpracy z innymi podmiotami na arenie krajowej i międzynarodowej. Jeśli np. w danej placówce nie będzie nauczycieli posługujących się językiem obcym w stopniu komunikatywnym, trudno będzie realizować jakikolwiek projekt z organizacją z innego kraju – taka współpraca raczej nie będzie możliwa. Wykształcona kadra to również spokój dyrektora, stabilność organizacji i wysoka jakość funkcjonowania.

POLECAMY

Kształcenie i doskonalenie zawodowe dyrektora placówki oświatowej

Współczesne zarządzanie oświatą to zadanie nieproste, wielopłaszczyznowe, wymagające od dyrektorów placówek oświatowych wiedzy i odpowiednich kompetencji menedżerskich z wielu obszarów funkcjonowania organizacji. Kompetencje te można zdobyć między innymi w ramach kształcenia na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych z zarządzania oświatą, a także w ramach doskonalenia zawodowego. Niesłychanie pomocne mogą okazać się doświadczenia, jakie dyrektor zdobywa podczas sprawowania funkcji zarządczej. Te doświadczenia pomagają w rozwiązywaniu najróżniejszych problemów związanych z zarządzaniem, kierowaniem i codziennym funkcjonowaniem w placówce, również tych, które uznaje się za sytuacje niespodziewane lub kryzysowe. Jednak samo doświadczenie nie wystarczy. W czasach, kiedy zmiany dokonują się tak szybko,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy