Kiedy stajemy naprzeciwko kipiącego od emocji przedszkolaka albo niepotrafiącego opanować swojej potrzeby rozładowania napięć nastolatka, zastanawiamy się często po czyjej stronie jest prawo do radykalnej reakcji – czy naszego podopiecznego, który przecież nie jest jeszcze do końca gotowy do tego, żeby radzić sobie z kryzysowymi sytuacjami, czy po naszej, bo czujemy się obrażani, upokarzani i traktowani jak worek treningowy do bicia. Prawda jest taka, że żadna ze stron nie ma prawa do tego, by obrażać i poniżać innych, a tym bardziej stosować wobec drugiej osoby przemocy. By sobie z tym radzić, warto skorzystać z narzędzi oraz metod działania, jakie oferuje Porozumienie bez Przemocy.
Dział: Dydaktyka
W szkołach dochodzi czasem do sytuacji, gdy nauczyciele zaniedbają swoje obowiązki. Jak w takim wypadku powinien postąpić dyrektor placówki?
Każdy dyrektor przedszkola co roku staje przed dylematem: Jakie zajęcia dodatkowe zorganizować w placówce? Co będzie odpowiadać potrzebom dzieci i rodziców? W jaki sposób je zorganizować, aby zajęcia były zapewnione i nie nadszarpnęły budżetu w znaczący sposób? To właśnie w przedszkolu 3-latek zazwyczaj po raz pierwszy ma okazję spróbować swoich sił w różnorodnych aktywnościach. Często to właśnie w tym momencie widać już pierwsze predyspozycje dziecka. Naszym zadaniem jest tego w przedszkolakach nie zatracić, lecz rozwinąć w dobrym kierunku.
Agresja zbrojna na Ukrainę zmieniła obraz świata, Europy i naszą polską rzeczywistość. Jako sąsiedzi pokazaliśmy serce, solidarność. Od pierwszych dni wojny Polacy ruszyli z pomocą tym, którzy walczą o wolność i uchodźcom, którzy trafili do naszego kraju. Pomagamy spontanicznie i systemowo, wprowadzając różne rozwiązania, również w systemie edukacji. Dziś polskie przedszkole ma nowe oblicze.
Nowoczesne przedszkole, czyli jakie? Przyjazne dzieciom, rodzicom, nauczycielom, podążające za dzieckiem, jego możliwościami i potrzebami rozwojowymi, przygotowujące do nauki w szkole i kształtujące kompetencje przyszłości (kreatywność, kooperacja, krytyczne myślenie, komunikacja) w sposób dostosowany do najmłodszych. Nowoczesne przedszkole, to również personel poszukujący ciekawych, aktywizujących metod, nastawiony na budowanie relacji i edukację rozumianą jako proces, otwarty na zmiany, ale zawsze wybierający efektywność zajęć, a nie tylko ich efektowność.
Według danych opublikowanych przez Fundację dla Polski w raporcie pn. „Badanie standardów zarządzania finansami w NGO” ponad 90% przychodów organizacji pozarządowych w Polsce pochodzi z grantów. Nie inaczej jest w oświacie rozumianej przez pryzmat szkolnego fundraisingu.
Metoda Froebla zakłada, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i osiągnięcia. Dziecko jest niepodzielną, indywidualną całością, która ma swoje myśli, uczucia i swoją fizyczność. Najważniejsza dla Froebla była zabawa, przede wszystkim swobodna, a także ta zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka. Metoda ta wywodzi się od nazwiska jej prekursora, który był niemieckim pedagogiem. W Polsce myśl Froebla była wykorzystywana już ponad 100 lat temu przez słynne działaczki na rzecz wychowania przedszkolnego Marię Weryho i Justynę Strzemeską. W Polsce współcześnie ideę freblowską propaguje dr Barbara Bilewicz-Kuźnia, która jest autorką programu „Dar zabawy”. Metoda Froebla jest coraz popularniejsza w naszym kraju i coraz więcej przedszkoli pracuje zgodnie z jej założeniami.
Przeglądając oferty placówek oświatowych, zwłaszcza przedszkoli, możemy zauważyć, że wiele z nich oferuje edukację w grupach mieszanych. Są to głównie kameralne placówki, punkty przedszkolne lub przedszkola waldorfskie. Jak wygląda opieka i edukacja w tak różnorodnych grupach? Jak funkcjonują dzieci? Jakie trudności odczuwają nauczyciele?
Edukacja włączająca to podejście w kształceniu i wychowywaniu uczniów, które uwzględnia ich indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe. W razie konieczności uczniom takim zapewniane jest wsparcie specjalistów umożliwiające im rozwój, uczestnictwo w grupie i życiu społeczności. Ideą edukacji włączającej jest zapewnienie wsparcia możliwie najbliżej ucznia, wykorzystując jego osobisty potencjał, a także zasoby tkwiące w otaczającym go środowisku.
Zagadnienie tworzenia i zmieniania arkuszy organizacji budzi w trakcie roku szkolnego wiele pytań, dlatego pokonujemy trudności i rozwiewamy wątpliwości.