„Bo tak nas wychowano”
8 lat – to na tyle dawno, aby wyniki sondaży opinii publicznej i niektórych badań uznać już za nieaktualne, a jednocześnie są to czasy wystarczająco nieodlegle, aby doskonale pamiętać niektóre wydarzenia i sytuacje. Dokładnie w 2014 r. ciesząca się dobrą renomą firma Ipsos, czyli tzw. sondażownia, opublikowała wyniki badań na temat dobroczynności Polaków w okresie świąt Bożego Narodzenia. Dane nie powinny być zaskoczeniem – 73% Polaków deklaruje, że w tym okresie wspiera cele i dzieła charytatywne. Najpopularniejszą formą pomocy jest po prostu wsparcie materialne. Na zakup konkretnych produktów, zwłaszcza żywności, decyduje się aż 39% badanych. Średnia kwota przeznaczana na ten cel wynosiła od 30 do 50 zł. Warto jednak zaznaczyć, że według Głównego Urzędu Statystycznego inflacja średnioroczna w 2014 r. wyniosła 0,0% – dziś o takim poziomie możemy jedynie pomarzyć. COVID-19, brutalna napaść Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, szantaż gazowy i ogromny wzrost ceny energii i paliwa – niestety, rzeczywistość niczym rollercoaster dostarcza nam wrażeń i dba o odpowiednio wysoki poziom adrenaliny. Na szczęście istnieją obszary, które nie uległy zmianie – należy do nich dobroczynność Polaków, zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. W grudniu 2021 r., wyjątkowo ponurym okresie, gdy świat zmagał się jeszcze z pandemią COVID-19, Fundacja Świętego Mikołaja opublikowała wyniki badania zleconego firmie IMAS International. Dane napawały optymizmem, pomimo trwającej od roku izolacj...