Nowoczesne przedszkole, czyli jakie? Przyjazne dzieciom, rodzicom, nauczycielom, podążające za dzieckiem, jego możliwościami i potrzebami rozwojowymi, przygotowujące do nauki w szkole i kształtujące kompetencje przyszłości (kreatywność, kooperacja, krytyczne myślenie, komunikacja) w sposób dostosowany do najmłodszych. Nowoczesne przedszkole, to również personel poszukujący ciekawych, aktywizujących metod, nastawiony na budowanie relacji i edukację rozumianą jako proces, otwarty na zmiany, ale zawsze wybierający efektywność zajęć, a nie tylko ich efektowność.
Patrząc na rozwój technologii, podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej, projekty edukacyjne kierowane do uczniów klas I–III, warto wprowadzić już na etapie przedszkolnym zajęcia z kodowania. To odpowiedź na aktualne potrzeby dzieci, ale też inwestycja w ich przyszłość, a przy tym świetna zabawa i pomysł na znaczne uatrakcyjnienie zajęć. Dla placówki oznacza to rozszerzenie oferty i podniesienie prestiżu. Czym są właściwie zajęcia z kodowania i dlaczego warto uczyć kodowania już od najmłodszych przedszkolnych grup?
POLECAMY
Dlaczego kodowanie?
Pracując zarówno z nauczycielami, jak i dziećmi, dostrzegam, że kodowanie przynosi korzyści zarówno najmłodszym, jak i pracującym z nimi wychowawcom. Zacznę od dzieci, bo my nauczyciele, planując nasze codzienne działania edukacyjne, to o nich myślimy w pierwszej kolejności. Korzyścią, która nasuwa się automatycznie jako pierwsze skojarzenie z kodowaniem, jest przygotowanie najmłodszych do późniejszej nauki programowania, która już od pierwszej klasy szkoły podstawowej uwzględniona jest w podstawie programowej. To prawda, ale skupianie się tylko na tej jednej korzyści powoduje, że na naukę kodowania nie patrzymy szeroko, a warto na nią spojrzeć jak na uniwersalny sposób pracy z dziećmi, metodę, która świetnie sprawdza się na każdych zajęciach, niezależnie od aktualnej tematyki czy rodzaju edukacji. To sposób, w którym w znacznym stopniu odchodzimy od papierowej edukacji, edukacji transmisyjnej, w której nauczyciel przekazuje w sposób podawczy różne informacje dzieciom na rzecz podejścia w nurcie STEAM (z ang. Science – nauka, Technologies – technologia, Engineering – inżynieria, Arts – sztuka, Mathematics – matematyka. Koncepcja edukacji STEAM wywodzi się z USA. Początkowo skupiała się na naukach ścisłych i określana była koncepcją STEM. Z czasem skrót wzbogacono o literę „A”, co przełożyło się na bardziej holistyczne podejście do edukacji, a edukacja w nurcie STEAM stała się nurtem wdrażanym w wielu placówkach oświatowych na całym świecie. Kodowanie w dużym stopniu opiera się na tym nurcie, proponując naukę poprzez doświadczanie, ruch i przede wszystkim zabawę.
Korzyści z nauki kodowania na etapie przedszkolnym
Przede wszystkim będzie to rozwój uniwersalnych miękkich kompetencji, takich jak logiczne, uporządkowane myślenie, zadaniowe podejście do stawianych wyzwań czy umiejętność współpracy. To właśnie rozwój tych kompetencji będzie tak ważny w nauce kodowania. Trudno nam określić, jakie zawody będą istniały na rynku p...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!