Patrząc na rozwój technologii, podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej, projekty edukacyjne kierowane do uczniów klas I–III, warto wprowadzić już na etapie przedszkolnym zajęcia z kodowania. To odpowiedź na aktualne potrzeby dzieci, ale też inwestycja w ich przyszłość, a przy tym świetna zabawa i pomysł na znaczne uatrakcyjnienie zajęć. Dla placówki oznacza to rozszerzenie oferty i podniesienie prestiżu. Czym są właściwie zajęcia z kodowania i dlaczego warto uczyć kodowania już od najmłodszych przedszkolnych grup?
Dlaczego kodowanie?
Pracując zarówno z nauczycielami, jak i dziećmi, dostrzegam, że kodowanie przynosi korzyści zarówno najmłodszym, jak i pracującym z nimi wychowawcom. Zacznę od dzieci, bo my nauczyciele, planując nasze codzienne działania edukacyjne, to o nich myślimy w pierwszej kolejności. Korzyścią, która nasuwa się automatycznie jako pierwsze skojarzenie z kodowaniem, jest przygotowanie najmłodszych do późniejszej nauki programowania, która już od pierwszej klasy szkoły podstawowej uwzględniona jest w podstawie programowej. To prawda, ale skupianie się tylko na tej jednej korzyści powoduje, że na naukę kodowania nie patrzymy szeroko, a warto na nią spojrzeć jak na uniwersalny sposób pracy z dziećmi, metodę, która świetnie sprawdza się na każdych zajęciach, niezależnie od aktualnej tematyki czy rodzaju edukacji. To sposób, w którym w znacznym stopniu odchodzimy od papierowej edukacji, edukacji transmisyjnej, w której nauczyciel przekazuje w sposób podawczy różne informacje dzieciom na rzecz podejścia w nurcie STEAM (z ang. Science – nauka, Technologies – technologia, Engineering – inżynieria, Arts – sztuka, Mathematics – matematyka. Koncepcja edukacji STEAM wywodzi się z USA. Początkowo skupiała się na naukach ścisłych i określana była koncepcją STEM. Z czasem skrót wzbogacono o literę „A”, co przełożyło się na bardziej holistyczne podejście do edukacji, a edukacja w nurcie STEAM stała się nurtem wdrażanym w wielu placówkach oświatowych na całym świecie. Kodowanie w dużym stopniu opiera się na tym nurcie,...