Według danych opublikowanych przez Fundację dla Polski w raporcie pn. „Badanie standardów zarządzania finansami w NGO” ponad 90% przychodów organizacji pozarządowych w Polsce pochodzi z grantów. Nie inaczej jest w oświacie rozumianej przez pryzmat szkolnego fundraisingu.
W budżetach stowarzyszeń i fundacji wspierających placówki coraz częściej dominują środki pochodzące właśnie z grantów lub dotacji. To dzięki nim możliwy jest szybki, skokowy rozwój, który często podziwiamy ze szczerym zachwytem, zamiast rozwoju liniowego, trwającego znacznie dłużej. Środki, o które przedszkole wnioskuje do JST, ministerstwa albo agendy rządowej, w zdecydowanej większości procedowane są dokładnie w taki sam sposób jak środki dla organizacji pozarządowych. Granty i dotacje, omawiane już przeze mnie na łamach „Monitora Dyrektora Przedszkola”, bez względu na formę prawną wnioskującego (przedszkole, organizacja pozarządowa, osoba fizyczna) wymagają odpowiedniego przygotowania merytorycznego i – co mniej oczywiste – także znacznej sprawności organizacyjnej. Wymogi formalne, do spełniania których co prawda mało kto jest tak świetnie przygotowany jak dyrektor przedszkola, w pewien sposób krępują swobodę działania i jednocześnie wymuszają postępowanie zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem – i to bez względu na przeciwności losu czy nagłe, nieprzewidziane wydarzenia. W dodatku już po krótkim researchu dostrzeżemy, że wielu uznanych ekspertów i fachowców podkreśla znaczenie tzw. logiki grantów. Za właściwe więc uznałem omówienie tego zagadnienia jako quasi-wprowadzenia do części właściwej – odpowiedzi na pytanie, jak przygotować wniosek o grant lub dotację.
POLECAMY
„Logika” grantów
W poszukiwaniu definicji logiki grantów (i dotacji) na próżno sięgać do słownika czy oficjalnych dokumentów prawno-formalnych grantodawcy. Nie znajdziemy jej też w żadnej encyklopedii, a tym bardziej w podręczniku. Nie oznacza to jednak, że skazani jesteśmy na wieczną niewiedzę. Wręcz przeciwnie. Do terminu „logika grantów” pod względem znaczenia bardzo zbliżone jest niemieckie wyrażenie zeitgeist oznaczające „ducha epoki” lub w zależności od kontekstu – „ducha...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!