Wmodelu tym podkreśla się znaczenie różnorodności jako cechy środowiska pozwalającej uczestnikom grupy uczyć się od siebie nawzajem. Każdego członka społeczności postrzega się jako pełnoprawnego i pełnowartościowego jej uczestnika. Zadaniem osób projektujących proces kształcenia jest zaś umożliwienie rozwoju osobistych zdolności.
Obecnie w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi za najbardziej skuteczne uznaje się kształcenie w placówkach ogólnodostępnych. Taki sposób kształcenia ma przeciwdziałać dyskryminacji, a osoby pochodzące z grup objętych wsparciem uczyć funkcjonowania w naturalnym środowisku, w którym przyjdzie im żyć w przyszłości. Podejście to znajduje odzwierciedlenie w badaniach. Wskazują one, że absolwenci placówek włączających posiadają wyższą wiedzę i umiejętności niż osoby z placówek specjalnych, są bardziej niezależni, lepiej funkcjonują w dorosłym życiu i czerpią większą satysfakcję z uczestnictwa w życiu społecznym.
Edukacja włączająca oprócz dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami obejmuje również osoby pochodzące z różnego rodzaju grup mniejszościowych – narodowościowych, wyznaniowych, etnicznych, a także pochodzące ze środowisk grożących wykluczeniem. Coraz więcej uwagi w myśleniu specjalistów projektujących proces edukacji i wsparcia poś...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.