Zmiany w przedszkolach od 2019 roku

Dyrektor kontra prawo

Początek roku 2019 mamy już za sobą i okres ferii jest w pełni. Dla kadry kierowniczej – również przedszkoli – jest to czas na analizę i przemyślenie ostatnich zmian prawnych – zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich – regulujących funkcjonowanie przedszkoli. Taką właśnie zmianą, której wiele regulacji weszło w życie 1 stycznia 2019 r., jest ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw1.

Taką właśnie zmianą, której wiele regulacji weszło w życie 1 stycznia 2019 r., jest ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw1.

Pierwszą z istotnych zmian są nowe regulacje zapisane w art. 110 ustawy Prawo oświatowe, dotyczące opiniowania arkuszy organizacyjnych2. Doprecyzowano przepis wskazujący zasady opiniowania arkuszy organizacji pracy szkoły lub placówki przez zakładowe organizacje związkowe. Dotychczasowy zapis budził wątpliwości interpretacyjne dotyczące tego, czy zawsze należy zasięgać opinii zakładowych organizacji związkowych. Teraz zakłada się, że opinia zakładowych organizacji związkowych jest konieczna tylko wówczas, gdy spełnione są warunki określone w art. 25 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych3 w zakresie przedstawiania dyrektorowi szkoły lub przedszkola przez właściwą zakładową organizację związkową informacji o łącznej liczbie członków tej organizacji na terenie danej jednostki organizacyjnej (szkoły, przedszkola). Przepis art. 25 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych wyraża obowiązek przedstawiania co kwartał – według stanu na ostatni dzień kwartału – do 10. dnia miesiąca następującego po tym kwartale informacji o łącznej liczbie członków tej organizacji, w tym o liczbie członków będących pracownikami. Jeżeli dana organizacja związkowa nie ma swojego przedstawiciela w szkole, wówczas nie jest konieczne zasięganie opinii tego związku zawodowego. 
W obszarze wychowania przedszkolnego w pierwszej kolejności przeformułowano zapisy art. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe4. Teraz określają one jednoznacznie, że system oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które ze względu na swoją specyfikę funkcjonują na podstawie wyodrębnionych przepisów. Dotychczas obowiązujące sformułowanie mogło sugerować, że do innych form wychowania przedszkolnego mają zastosowanie przepisy dotyczące przedszkoli. Następnie dokonano korekty w zapisach art. 31 ust. 10 ustawy Prawo oświatowe5. Ta zmiana zakłada, że jeżeli liczba dzieci, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wych...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy