Wspieranie rozwoju dziecka w placówce przedszkolnej
Podstawowym celem pracy każdego nauczyciela jest tworzenie takich warunków, w których uczeń może optymalnie rozwijać swoje możliwości. Dzieci – nawet w podobnym wieku – znacząco różnią się możliwościami i funkcjonowaniem. Wśród maluchów różnice, szczególnie w takich sferach, jak samodzielność, samoobsługa czy umiejętności społeczne, mogą być ogromne. Dzieci charakteryzują się też znacznym zróżnicowaniem w zakresie posiadanej wiedzy, umiejętności i zainteresowań. Dysponują odmiennymi doświadczeniami, różnym potencjałem, różnymi predyspozycjami. Nauczyciel musi pamiętać o celu edukacji przedszkolnej, którym jest wyrobienie u dziecka gotowości szkolnej, czyli zespołu umiejętności, kompetencji i cech, które umożliwią mu skuteczne poradzenie sobie w warunkach szkolnych. Dodatkowo, niezmiernie ważne jest wspieranie rozwoju osobowości i rozwijanie cech podstawowych, takich jak: poczucie własnej wartości, ciekawość i niezależność emocjonalna, asertywność, umiejętność radzenia sobie ze stresem. Trzeba pamiętać, że rozwój dziecka dokonuje się równocześnie w wielu sferach: intelektualnej (poznawczej), emocjonalno-społecznej, fizycznej. Podstawową zasadą jest harmonizowanie rozwoju, czyli dbanie o to, aby żadna ze sfer nie pozostawała znacząco w tyle.
Nauczyciel, aby stworzyć optymalne warunki rozwoju, musi poznać swoich wychowanków. Diagnoza umożliwi wyznaczenie adekwatnych i konkretnych celów, postawienie zadań na miarę możliwości dziecka o...