Wielu pedagogów popełnia poważny błąd, uznając, że rodzice „powinni” współpracować z przedszkolem na zasadzie wykonywania poleceń czy też próśb o przygotowanie stroju na uroczystość, przyniesienia materiałów potrzebnych do zajęć, udziału w konkursie dla dzieci i rodziców, wykonania z dzieckiem zadania w domu, udziału w zebraniach itp. Oczywiście rodzice mają w tym zakresie pewne obowiązki, ale skoro mówimy o współpracy, to obowiązki mają również nauczyciele. Efektywność tej współpracy zależy więc od obu stron. Niektórzy nauczyciele doskonale rozumieją swoją rolę polegającą głównie na tworzeniu warunków do współdziałania z rodzicami, są też tacy, którym realizacja tego zdania przychodzi trudniej. Skoro różne może być podejście do współpracy, to także różne mogą być jej efekty.
Zanim przeanalizujemy wymagania, jakie postawiono wobec edukacji przedszkolnej w związku z organizacją współpracy z rodzicami, przypomnijmy kilka zasad, którymi warto się kierować w tym działaniu. Istnieje sporo publikacji na temat efektywnej współpracy zespołowej, motywacji do podejmowania działań i tworzenia dobrych relacji w kontaktach międzyludzkich. Zawód nauczyciela wymaga szczególnych umiejętności interpersonalnych, jednak nie wszyscy są tego świadomi, a co za tym idzie – nie dysponują odpowiednimi kompetencjami. Część z nauczycieli, w szczególności ci, którzy rozumieją, że jakość współpracy zależy w dużej mierze od nich samych, poszukuje sposobów, które mogą im pomóc w tym działaniu. Inni uznają, świadomie bądź nie, że rodzice „powinni” współpracować z racji obowiązku, a oni nie mają zbytniego wpływu na to, czy rodzice będą się angażować we współpracę. Warto zagłębić się w sens choć dwóch zdań Dale’a Carnegiego pochodzących z publikacji Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobi...