Uwaga, rodzic!

jak przygotować się do rozmowy

Dyrektor we współpracy

Rozmowa z rodzicem to typowa sytuacja, z którą – prędzej czy później – będzie musiał się zmierzyć każdy dyrektor. Może przysporzyć wielu problemów, ale można też dobrze się do niej przygotować. Rozmowa z rodzicem jest kompetencją, umiejętnością społeczną, co oznacza, że może być ćwiczona w interakcji z inną osobą i że usprawnia się w toku tej interakcji.

Kolokwialnie mówiąc: im więcej rozmów odbędziesz, tym sprawniejszy w tym się staniesz. Można też ćwiczyć tę umiejętność „na sucho” (na zasadzie prób przed przedstawieniem), samodzielnie w domu, ale najlepiej w parze z inną osobą – partnerem, kolegą – lub na warsztatach czy treningach. Niezależnie od tego, ile takich rozmów masz za sobą, zawsze możesz usprawnić swoje umiejętności w tym zakresie. W tym artykule pokażemy, jak można przygotować się do rozmowy z rodzicem, aby przebiegła jak najsprawniej i najskuteczniej. 

Rozmowa = interakcja

Rozmowa jest interakcją, co oznacza, że bierze w niej udział kilka podmiotów. Z jednej strony jest nauczyciel (lub szersze grono, np. nauczyciel i dyrektor), z drugiej strony – rodzic lub rodzice. Najczęściej jest to diada, na którą składają się nauczyciel i rodzic. 

Interakcja w takiej diadzie zachodzić może na kilka różnych sposobów, z których najbardziej popularne są układy: nadrzędności i podrzędności (relacja ukośna) oraz par...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy