Dział: Temat numeru

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Nauczyciele i specjaliści realizatorami pomocy psychologiczno- -pedagogicznej

W przekonaniu sporej części nauczycieli oraz rodziców udzielanie dzieciom 
i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce należy 
do pedagogów, psychologów, terapeutów pedagogicznych i logopedów. Podobnie myśli wielu dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. 
Nic bardziej mylnego!

Czytaj więcej

Dyrektor organizatorem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej placówce

Skuteczna organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedno z kluczowych zadań dyrektora placówki, wymagające zarówno znajomości przepisów, jak i umiejętności zarządzania zespołem specjalistów. Jak stworzyć system wsparcia dostosowany do potrzeb dzieci, nauczycieli i rodziców, by zapewnić im realną pomoc?

Czytaj więcej

Nieustanne dylematy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli – część 2

W drugiej części naszego artykułu przyglądamy się bliżej wymaganiom i procedurom związanym z postępowaniem egzaminacyjnym na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. W ostatnich latach zmiany w ścieżce awansu budzą wiele emocji – sprawdźmy więc, jakie kryteria i wyniki decydują dziś o sukcesie na kolejnych etapach kariery.

Czytaj więcej

Nieustanne dylematy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. Część 1

Uzyskiwanie kolejnych stopni awansu zawodowego przez nauczyciela to dla każdego z nich sytuacja i ważna, i sterująca. Awans zawodowy wiąże się z prestiżem zawodowym oraz (a może zwłaszcza) z określoną pozycją w „tabeli wynagrodzeń”, czyli ma wymierny wpływ na uzyskiwane wynagrodzenie zasadnicze. Dlatego awansujący nauczyciel potrzebuje w tej sytuacji realnego wsparcia w swojej szkole lub placówce i to bez względu na stopień awansu, o który się ubiega. Nie chodzi tutaj tylko o mentora (ta rola przypisana jest tylko pierwszemu etapowi awansu zawodowego), a raczej o wsparcie proceduralno-merytoryczne. To jednak wymaga doskonałej znajomości aktualnie obowiązującego w tym zakresie prawa.

Czytaj więcej

Kontrola w placówce oświatowej

W aktualnej sytuacji formalno-prawnej polskiej oświaty niezwykle ważnym działaniem, które wynika zarówno ze sprawowania funkcji kierowniczej w placówce, jak i z racji sprawowania nadzoru pedagogicznego w obecnej formule, jest KONTROLA. Znaczenia i wartości prawidłowo oraz celowo realizowanej kontroli praktycznie nie da się przecenić. Jej wyniki mogą doskonale służyć zarówno do poprawy funkcjonowania placówki, jak i mieć istotny wpływ na progres jakości jej pracy. 

Czytaj więcej

Nowe podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

Nowa Minister Edukacji Narodowej pismem z dnia 12 czerwca 2024 r. nr DKOTC-WNP.4092.3.2024.AMA oficjalnie ogłosiła obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa1. 
Pismo tego typu sensu stricte nie posiada charakteru obowiązującego aktu prawnego, jednak expressis verbis zawiera ono istotne wytyczne stanowiące podstawę do planowania dydaktycznego, opracowywania planów nadzoru pedagogicznego, planów pracy oraz innych dokumentów, a zwłaszcza działań nauczycieli oraz dyrektorów placówek w ramach sprawowanej funkcji kierowniczej. 

Czytaj więcej

Rzetelne podsumowanie kończącego się roku szkolnego warunkiem przygotowania przedszkola do nowego roku szkolnego

Zmierzający nieuchronnie do końca bieżący rok szkolny to doskonały czas na dokonanie rzetelnych podsumowań i analiz, na podstawie których należy zaplanować działania niezbędne do zrealizowania w nowym roku szkolnym. Rok szkolny w oświacie to specyficzny czas, który wyznacza rytm pracy przedszkola i ma istotne znaczenie dla poszczególnych działań kadry zarządzającej i wszystkich pozostałych pracowników przedszkola.

Czytaj więcej

Właściwa formuła nadzoru pedagogicznego – dylemat: sprawozdanie czy informacja?

Jednocześnie z przygotowaniami do zbliżającego się zakończenia zajęć dydaktycznych dyrektorzy powinni też przygotować się do przeanalizowania realizacji nadzoru pedagogicznego w mijającym roku szkolnym tak, aby czas ten został maksymalnie wykorzystany. Przygotowane właściwie analizy realizacji nadzoru pedagogicznego będą optymalnym materiałem do budowania planu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny. Jednak problem leży w odpowiednim podejściu do zagadnienia nadzoru pedagogicznego. Wydawałoby się, że sprawa jest oczywista dla osób zarządzających szkołami i placówkami oświatowymi, ale ilość błędów (niestety niejednokrotnie powielanych również w publikatorach) wskazuje, że nadzór pedagogiczny jest niewłaściwie rozumiany, i często pozostaje w zupełnej sprzeczności nie tylko z jego istotą, ale również z obowiązującym prawem oświatowym.

Czytaj więcej

Informacja publiczna w placówce oświatowej

Szkoła jako jednostka organizacyjna, która dysponuje majątkiem publicznym, jest zobowiązana do posiadania Biuletynu Informacji Publicznej i publikowania w nim wymaganych prawem informacji. Ustawa o dostępie do informacji publicznej precyzuje, jakiego rodzaju dane muszą być zamieszczone w BiP. Podkreślić należy, iż zamieszczenie takich informacji jest obowiązkiem dyrektora szkoły niezależnie od tego, czy został złożony w tym zakresie wniosek o dostęp do nich.

Czytaj więcej