Każda placówka oświatowa jest miejscem, gdzie jej podopieczni winni mieć zapewnione pełne wsparcie, adekwatne do swoich indywidualnych potrzeb i możliwości psychoedukacyjnych, realizowane przez każdego nauczyciela. Taki obowiązek nakłada na kadrę pedagogiczną prawo oświatowe. Wystarczy zajrzeć do rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1798), a tam § 4. ust. 2. mówi: Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”.
POLECAMY
Trzeba również pamiętać, że do organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zobligowane jest również każde przedszkole, każda szkoła i każda placówka niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Podstawa prawna to art. 177 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737). Tak więc powyższy zapis obowiązuje także zatrudnionych tam nauczycieli.
Jakie konkretnie czynności nauczycieli i specjalistów wchodzą w zakres udzielenej przez nich pomocy p-p?
Zadania nauczycieli oraz specjalistów są jasno określone we wspomnianym już rozporządzeniu. Katalog konkretnych czynności znajduje się niestety w wielu różnych paragrafach, więc dla ułatwienia przedstawiam je w tabeli 1. wraz z ...