Odmienność kulturowa, obcy język, nowe środowisko oraz próba integracji ze społecznością lokalną to tylko kilka aspektów, z którymi muszą zmierzyć się rodziny migracyjne. Ludzie migrują po świecie, chcąc znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce. Poszukują przestrzeni, która umożliwi im poprawę warunków życia. Migranci często opuszczają swój kraj ze względów ekonomicznych, poszukując lepszej pracy i odpowiednich warunków do rozwoju na polu zawodowym. Niekiedy powodem migracji są sytuacje natury osobistej, w których przeprowadzka zdaje się jedynym rozwiązaniem, by móc żyć w harmonii i zgodzie z samym sobą. Inną przesłanką może być brak poczucia bezpieczeństwa we własnym kraju, często związany z sytuacją polityczną. W obliczu ostatnich wydarzeń w Ukrainie miliony naszych wschodnich sąsiadów przekroczyło granice swojego kraju, nie zważając na aspekty ekonomiczne czy zarobkowe – zrobili to, by chronić życie własne oraz swoich bliskich. Wielu ludzi przyjęło pod swój dach potrzebujące pomocy rodziny, bezinteresownie zapewniając im tymczasowe warunki do życia. Niepewność, którą niesie ze sobą ta sytuacja, zmusza uchodźców do diametralnej zmiany swojego życia, do odnalezienia się w nowej i – pomimo uzyskanej od innych pomocy – brutalnej rzeczywistości.
POLECAMY
Zagrożenia, z którymi mierzą się dzieci z doświadczeniem migracyjnym
Rodzina jako podstawowa komórka społeczna musi zmierzyć się z wieloma trudnościami, które niesie ze sobą proces migracji. Dezintegracja rodzin ma ogromny i bezpośredni wpływ na wieloaspektowy rozwój dziecka. Oddziałuje nie tylko na proces wychowawczy w kontekście domowym, ale także na funkcjonowanie dziecka w placówce wychowania przedszkolnego. Dzieci z rodzin migracyjnych próbujące odnaleźć się w nowej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej borykają się z takimi problemami, jak nieznajomość języka, poczucie braku przynależności do grupy czy tęsknota za środowiskiem, które zdaje się dla nich właściwe.
Zjawisko migracji często wiąże się z odseparowaniem od jednego z rodziców bądź innych bliskich członków rodziny. Tęsknota i poczucie osamotnienia jest złożonym psychospołecznym doświadczeniem, które może rzutować na psychikę oraz rozwój dziecka. Z kolei deficyty kompetencji językowych przyczyniają się do powstawania barier w komunikacji z dziećmi oraz nauczycielami. Może mieć to znaczny wpływ nie tylko na adaptację dziecka w przedszkolnym środowisku, ale także na jego dalszą edukację. Co prawda umysł dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo chłonny, a ich sposób komunikacji nie opiera się tylko na komunikatach w...