Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży jest ustawowym obowiązkiem publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. Jednak nie zawsze obowiązek ten realizowany jest zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego.
Tym razem rzecz dotyczy częstego zjawiska, jakim jest nieumiejętność odróżniania form pomocy p-p od metod jej udzielania, którymi posługują się nauczyciele i specjaliści szkolni realizujący daną formę zajęć. W efekcie czego dochodzi zarówno do nieporozumień między szkołą a uczniami i rodzicami, jak również między szkołą i wizytatorami KO, którzy wytykają ten błąd w raportach pokontrolnych.
Ważne
Forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej to ogólny sposób organizacji i udzielania wsparcia. Metoda natomiast oznacza konkretny sposób realizacji tej pomocy
w obrębie danej formy, polegający na określonym podejściu teoretycznym i praktycznym. Innymi słowy, forma jest pojęciem szerszym, a metoda – szczegółowym.
POLECAMY
Gdzie znajduje się wykaz form pomocy p-p?
Rodzaje form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały precyzyjnie określone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1798). Przedstawiony tam katalog zróżnicowany jest w zależności od tego, czy pomoc p-p ma być...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.