Dział: Pedagogiczny niezbędnik dyrektora

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Kształtowanie kompetencji przyszłości w procesie edukacji

O kompetencjach słyszymy wszędzie, ale czym one właściwie są? Wiemy, że człowiek uczy się przez całe życie, zdobywając na różnych jego etapach wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Z każdym nowym dniem poszerza swoje horyzonty. Na każdym etapie edukacyjnym zdobywa nowe umiejętności i wiedzę, którą uczy się wykorzystywać w różnych sytuacjach życiowych. Taki właśnie proces nazywany nabywaniem kompetencji.

Czytaj więcej

Co zmieni nowa klasyfikacja chorób i zaburzeń psychicznych

Wprowadzenie nowej klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych wywołuje wiele obaw związanych z nazewnictwem i kryteriami diagnostycznymi chorób i zaburzeń. Czas na wprowadzenie do użytku klinicznego ICD-11 to pięć lat. Polskie Ministerstwo Zdrowia zapowiada, że może to nastąpić już w czerwcu 2023 r. Co może zmienić się po wdrożeniu nowej klasyfikacji?

Czytaj więcej

W jaki sposób dyrektor przedszkola może wzmocnić atrakcyjność zajęć nauczycieli?

Przepisy prawa oświatowego nakładają na placówkę szereg zobowiązań związanych z organizacją oraz prowadzeniem zajęć. Żadne z nich nie mówi jednak o tym, że oferta w niej realizowana musi być w jakiś sposób atrakcyjna czy choćby interesująca. Jak więc dyrektor powinien postępować, chcąc urozmaicać prowadzone w przedszkolu zajęcia?

Czytaj więcej

Kiedy dziecko nie chce jeść samodzielnie... Jak mu pomóc?

Dzieci zaczynające edukację przedszkolną są zwykle w miarę samodzielne w wykonywaniu czynności samoobsługowych. Potrafią skorzystać z toalety, umyć zęby, spożywać posiłki, posługując się sztućcami, czy przebrać się. Owszem, niekiedy potrzebują wsparcia i pomocy, jednak wiele tych i podobnych czynności na ogół są w stanie wykonać samodzielnie. Jak pomóc, gdy pojawiają się problemy?

Czytaj więcej

Jak podnieść skuteczność programów wychowawczo - profilaktycznych we wzmacnianiu psychofizycznej kondycji uczniów i dzieci?

Raporty opracowywane przez różne instytucje pokazują, że stan psychiczny polskich dzieci i uczniów stale się pogarsza. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że z roku na rok jest coraz gorzej, a przed pandemią Covid-19 wcale nie było dużo lepiej. Skala problemu związanego z kondycją psychofizyczną uczniów i dzieci jest bezprecedensowa i wymaga zdecydowanie skuteczniejszych działań niż dotychczas. To bardzo ważne, aby w każdej placówce został realizowany skuteczny program wychowawczo-profilaktyczny.

Czytaj więcej

Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora - Obserwacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach kontroli dyrektora

Obserwacja zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podobnie jak zajęć edukacyjnych, jest stałym elementem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora przedszkola. Dlatego też nie może być sztuką dla sztuki, lecz powinna dać odpowiedź na nurtujące pytania.

Czytaj więcej

Dokumentacja obowiązkowa z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Organizacja i udzielanie pomocy psychologicznej w przedszkolu jest jednym z zadań statutowych, precyzyjnie określonych ustawą Prawo oświatowe oraz aktami wykonawczymi, czyli rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej. W kolejnej odsłonie cyklu Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora prezentujemy omówienie dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia takiej pomocy.

Czytaj więcej

Procedura organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Procedura – w przypadku organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w przedszkolu – to nic innego jak ustandaryzowanie działań, bez których nie da się ocenić, czy wszystko w tym obszarze przebiega prawidłowo. Dlatego właśnie taka procedura powinna być przystępna, o prostej formie i czytelnej strukturze. Napisana w punktach, bez rozbijania na paragrafy. Krótka i zwięzła, sformułowana w sposób jasny i precyzyjny. Język i styl zapisów winny być zrozumiałe dla nauczycieli i specjalistów oraz łatwe do zapamiętania.

Czytaj więcej

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

Po przeanalizowaniu kwestii kwalifikacji zawodowych specjalistów przedszkolnych udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru dyrektora nad ich pracą nadszedł czas na określenie form tejże pomocy w placówce. W kolejnym artykule z cyklu Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora poruszamy zatem temat form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Czytaj więcej