O kompetencjach słyszymy wszędzie, ale czym one właściwie są? Wiemy, że człowiek uczy się przez całe życie, zdobywając na różnych jego etapach wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Z każdym nowym dniem poszerza swoje horyzonty. Na każdym etapie edukacyjnym zdobywa nowe umiejętności i wiedzę, którą uczy się wykorzystywać w różnych sytuacjach życiowych. Taki właśnie proces nazywany nabywaniem kompetencji.
Dział: Pedagogiczny niezbędnik dyrektora
Wprowadzenie nowej klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych wywołuje wiele obaw związanych z nazewnictwem i kryteriami diagnostycznymi chorób i zaburzeń. Czas na wprowadzenie do użytku klinicznego ICD-11 to pięć lat. Polskie Ministerstwo Zdrowia zapowiada, że może to nastąpić już w czerwcu 2023 r. Co może zmienić się po wdrożeniu nowej klasyfikacji?
Przepisy prawa oświatowego nakładają na placówkę szereg zobowiązań związanych z organizacją oraz prowadzeniem zajęć. Żadne z nich nie mówi jednak o tym, że oferta w niej realizowana musi być w jakiś sposób atrakcyjna czy choćby interesująca. Jak więc dyrektor powinien postępować, chcąc urozmaicać prowadzone w przedszkolu zajęcia?
Dzieci zaczynające edukację przedszkolną są zwykle w miarę samodzielne w wykonywaniu czynności samoobsługowych. Potrafią skorzystać z toalety, umyć zęby, spożywać posiłki, posługując się sztućcami, czy przebrać się. Owszem, niekiedy potrzebują wsparcia i pomocy, jednak wiele tych i podobnych czynności na ogół są w stanie wykonać samodzielnie. Jak pomóc, gdy pojawiają się problemy?
Raporty opracowywane przez różne instytucje pokazują, że stan psychiczny polskich dzieci i uczniów stale się pogarsza. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że z roku na rok jest coraz gorzej, a przed pandemią Covid-19 wcale nie było dużo lepiej. Skala problemu związanego z kondycją psychofizyczną uczniów i dzieci jest bezprecedensowa i wymaga zdecydowanie skuteczniejszych działań niż dotychczas. To bardzo ważne, aby w każdej placówce został realizowany skuteczny program wychowawczo-profilaktyczny.
Obserwacja zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podobnie jak zajęć edukacyjnych, jest stałym elementem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora przedszkola. Dlatego też nie może być sztuką dla sztuki, lecz powinna dać odpowiedź na nurtujące pytania.
Organizacja i udzielanie pomocy psychologicznej w przedszkolu jest jednym z zadań statutowych, precyzyjnie określonych ustawą Prawo oświatowe oraz aktami wykonawczymi, czyli rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej. W kolejnej odsłonie cyklu Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora prezentujemy omówienie dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia takiej pomocy.
Procedura – w przypadku organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w przedszkolu – to nic innego jak ustandaryzowanie działań, bez których nie da się ocenić, czy wszystko w tym obszarze przebiega prawidłowo. Dlatego właśnie taka procedura powinna być przystępna, o prostej formie i czytelnej strukturze. Napisana w punktach, bez rozbijania na paragrafy. Krótka i zwięzła, sformułowana w sposób jasny i precyzyjny. Język i styl zapisów winny być zrozumiałe dla nauczycieli i specjalistów oraz łatwe do zapamiętania.
Po przeanalizowaniu kwestii kwalifikacji zawodowych specjalistów przedszkolnych udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru dyrektora nad ich pracą nadszedł czas na określenie form tejże pomocy w placówce. W kolejnym artykule z cyklu Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora poruszamy zatem temat form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.