W prawie oświatowym nie ma przepisu, który zobowiązywałby placówki do tworzenia, a tym bardziej uchwalania procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wszystko, co jest związane z tym obszarem zadań statutowych placówki, regulują:
- Ustawa Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082),
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U.
- z 2020 r., poz. 1280).
Mimo to w prawie każdej placówce oświatowej funkcjonuje przedmiotowa procedura. Z czego w większości przypadków jest to dokument dość obszerny, będący najczęściej kopią ww. rozporządzenia i mający niewiele wspólnego z prawdziwą procedurą.
Sporządzanie procedury krok po kroku
Ważne
- Procedury przedszkolne są przykładem prawa wewnątrzprzedszkolnego, które nie może być sprzeczne z prawem zewnętrznym.
- Procedury zawierają zapisane sposoby postępowania w określonych sytuacjach, ułatwiają podejmowanie decyzji – wiadomo, jak należy postąpić w danej sytuacji.
- Procedury uszczegółowiają zapisy rozporządzeń i ustaw, przekłada się w nich język prawny na prosty i zrozumiały dla społeczności przedszkolnej.
Jeśli placówka decyduje się na posiadanie procedury udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to w pierwszej kolejności – zamiast powielać cudze wzory, nie zawsz...