Według zaleceń Rady Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. kompetencje kluczowe są definiowane jako „połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Na wiedzę składają się fakty i liczby, pojęcia, idee i teorie, które są już ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie. Umiejętności definiuje się jako zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników. Postawy zaś opisują gotowość i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje. Kompetencje kluczowe to te kompetencje, których wszyscy potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego stylu życia, udanego życia w pokojowych społeczeństwach, kierowania życiem w sposób prozdrowotny i aktywnego obywatelstwa. Rozwija się je w perspektywie uczenia się przez całe życie, począwszy od wczesnego dzieciństwa, przez całe dorosłe życie, za pomocą uczenia się formalnego, pozaformalnego i niefor...
Kształtowanie kompetencji przyszłości w procesie edukacji
O kompetencjach słyszymy wszędzie, ale czym one właściwie są? Wiemy, że człowiek uczy się przez całe życie, zdobywając na różnych jego etapach wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Z każdym nowym dniem poszerza swoje horyzonty. Na każdym etapie edukacyjnym zdobywa nowe umiejętności i wiedzę, którą uczy się wykorzystywać w różnych sytuacjach życiowych. Taki właśnie proces nazywany nabywaniem kompetencji.