Zadaniem nauczycieli jest między innymi współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Podstawą współpracy są cztery główne obszary pracy z dziećmi w przedszkolu:
- ocena funkcjonowania dzieci w przedszkolu,
- ocena efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci w przedszkolu,
- określanie barier i ograniczeń utrudniających uczestnictwo dzieci w życiu przedszkola,
- planowanie dalszych działań.
Z doświadczenia wiemy, że model dotychczasowej współpracy placówek z poradniami był daleki od doskonałości. Diagnoza, przeprowadzona tylko przez pracowników poradni w warunkach gabinetu, częstokroć nie uwzględniała edukacyjnego kontekstu funkcjonowania dziecka w warunkach przedszkola. Opracowane na podstawie tak przeprowadzonego badania opinie lub orzeczenia nie były przydatne z praktycznego punktu widzenia. Zapisy w dokumentacji wydanej przez poradnie często były niewystarczającym wsparciem dla nauczycieli. Pracown...