Wielospecjalistyczna ocena Poziomu funkcjonowania dziecka

Dyrektor kontra prawo

Dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego mają prawo do pobierania nauki, wychowania i opieki w placówce publicznej, którą wybiorą rodzice. Uregulowania ustawy Prawo oświatowe, w szczególności art. 1 ustawy, zapewniają każdemu dziecku niepełnosprawnemu z orzeczeniem do kształcenia specjalnego możliwość uczęszczania do przedszkola ogólnodostępnego lub integracyjnego, a dyrektor tego przedszkola ma obowiązek zapewnienia warunków realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu. Ministerstwo na swojej stronie internetowej tłumaczy, że „jeżeli rodzic ma zastrzeżenia bądź wątpliwości co do rozwiązań dyrektora, powinien zwrócić się o pomoc lub wsparcie do kuratora oświaty. Aby oddziaływania edukacyjne były skuteczne i uwzględniały możliwość realizacji zajęć indywidualnie z uczniem z niepełnosprawnością, zapewniliśmy odpowiednie finansowanie, zmuszając w zapisach prawa samorządy do wydatkowania subwencji na specjalne potrzeby, wyłącznie na organizację pracy z tymi uczniami”.

Od stycznia tego roku taki obowiązek spoczywa także na osobach prowadzących przedszkola niepubliczne, z tym że otrzymują one nie subwencję, lecz dotację z gminy, którą muszą przeznaczyć w całości na realizację zadań wynikających z niepełnosprawności dziecka. Przyjęcie dziecka z orzeczeniem do kształcenia specjalnego do placówki niepublicznej jest w gestii danej placówki, a decyzja pozytywna lub odmowna jest postanowieniem uzależnionym od wewnętrznych regulacji tej placówki. Niemniej jednak w przypadku dziecka z orzeczeniem do kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju placówki, do której zostało przyjęte, należy dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania i opracować IPET. 

Istota wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka

Działania mające na celu wsparcie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinny zostać poprzedzone opracowaniem przez zespół pracujących z dzieckiem nauczycieli i specjalistów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka. Zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje tej oceny z uwzględnieniem oceny efektywności realizowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w zakresie: 

  • dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności przez zastosowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy