Kontrola skuteczności wprowadzonych programów wspomagania i korygowania rozwoju dziecka

Dyrektor we współpracy

Każde dziecko uczęszczające do przedszkola jest inne, ma swoje indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne, posiada swoje mocne strony i specyficzne zdolności. Dzieci różnią się cechami osobowości, zdolnościami i upodobaniami. Dlatego każde z nich wymaga indywidualnego podejścia.

W każdej grupie przedszkolnej są dzieci, które wymagają szczególnej uwagi i wsparcia. Ich funkcjonowanie z jakiegoś powodu znacznie różni się (in plus i in minus) od funkcjonowania innych dzieci. W tej grupie mogą się znaleźć np. dzieci o przyspieszonym rozwoju, szczególnie uzdolnione, dzieci z deficytami, zaburzeniami, opóźnieniami w różnych sferach rozwoju, dzieci z niepełnosprawnością, takie, u których wyniki diagnozy przedszkolnej wskazują na niski stopień przygotowania do nauki w szkole.

W myśl ustawy o systemie oświaty przedszkole „winno zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju”. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego „nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego”.
Aby sprostać tym wymaganiom, konieczne jest dostrzeżenie indywidualnych różnic pomiędzy poszczególnymi wychowankami w zakresie umiejętności, zdolności i potrzeb, a następnie tworzenie im warunków do wszechstronnego rozwoju. Oznacza to, że aby zwiększyć skuteczność uczenia się wychowanków i podnieść jakość nauczania, nie możemy wszystkich traktować w ten sam sposób.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1270) w sprawie nadzoru pedagogicznego, stawiając przedszkolom konkretne wymagania, nałożyło na placówki oświatowe wyrównywanie szans edukacyjnych. Nie są one zapisane wprost, tak jak określało to poprzednie rozporządzenie, jednakże wymagania stawiane przedszkolom świadczą o konieczności wspomagania rozwoju dzieci.

Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

Charakterystyka wymagania na poziomie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy