Organizacja zajęć dodatkowych
Przedszkole poprzez organizację zajęć dodatkowych uzyskało możliwość rozszerzenia swojej statutowej oferty edukacyjnej. Zajęcia dodatkowe w przedszkolu mają na celu rozwijanie osobowości dziecka, a ich rodzaj powinien wynikać z potrzeb, zainteresowań oraz uzdolnień dzieci. Zajęcia, takie jak m.in. rytmika, umuzykalnianie, taneczne, plastyczne, sportowe itp., znajdują się w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ich realizacja należy do obowiązków nauczyciela. Wszystkie zajęcia w przedszkolu są organizowane w ramach jego statutowych zadań. Oczekiwanie jest jednak takie, aby oferta przedszkola była różnorodna, a zajęcia dodatkowe pobudzały ciekawość dziecka, rozwijały jego zainteresowania i zaspokajały jego potrzeby. Czy tak się stanie, zależy od inicjatywy i aktywności dyrektora przedszkola. Jak zatem zorganizować zajęcia dodatkowe, aby sprostać temu zadaniu? Działania, jakie w tym zakresie powinien podjąć dyrektor, można ująć w trzech krokach.
1. Krok
Rozpoznanie potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci
Rozpoznanie potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci odbywa się najczęściej poprzez obserwację dokonywaną przez nauczycieli oraz rozmowy z rodzicami dzieci. Informacje w tym zakresie zawierają opinie i orzeczenia dzieci, które zostały diagnozowane przez poradnie psychologiczno-
-pedagogiczne. Decyzje co do rodzaju zajęć podejmuje dyrektor przedszkola, ale wskazane jest, aby przy jej podejmowaniu uwzględnić również opinie, sugestie i potrzeby zgłaszane przez rodzi...