Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dyrektor we współpracy

Wbrew pozorom do przedszkoli ogólnodostępnych uczęszcza wiele dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pracy i nauczanie w grupie, w której występują dzieci z takimi potrzebami, nie jest łatwe. Nauczyciel powinien tak organizować pracę i nauczanie w grupie, aby zaopiekować się i pomóc w jak najlepszym rozwoju wszystkim dzieciom, zarówno tym ze specjalnymi, jak i standardowymi potrzebami.

Chcesz lepiej poznać ten temat? Sprawdź nasz artykuł: Nieprawidłowości w ocenie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom

Każde dziecko, niezależnie od posiadania czy braku orzeczenia lub opinii, ma swoje potrzeby, zasoby i trudności. Zadaniem nauczyciela jest, aby z dzieci, które znajdą się pod jego opieką, utworzyć współpracujący i działający zespół. Główną zaletą przedszkola jako instytucji jest to, że daje dziecku możliwość zaistnienia w grupie, zbudowania relacji, poznania innych dzieci – przedszkole daje pole do ćwiczenia kompetencji społecznych, które rozwijać się mogą wyłącznie w grupie. Nie da się nauczyć interakcji z innym dzieckiem w czasie spotkań z dorosłym. Grupa daje też siłę i motywację do ćwiczeń, zachęca do aktywności, pokonywania swoich ograniczeń. Uwrażliwia na potrzeby innych, pomaga w wychodzeniu z rozwojowego egoizmu.

Edukacja przedszkolna to niezwykle ważny etap w rozwoju człowieka. Badania dowodzą, że lata między narodzinami a trzecim, czwartym rokiem życia są kluczowe dla jakości samodzielnego startu w życie społeczne poza środowiskiem rodzinnym; kształtowania się kompetencji poznawczych; rozwijania się u dzieci ciekawości świata, poczucia własnej wartości, samodzielności i wytrwałości, koncentracji, słuchania i zapamiętywania, umiejętności językowych oraz umiejętności współdziałania z innymi. Dlatego tak istotne jest, aby każde dziecko – również (a może zwłaszcza) dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – otrzymało możliwość pełnego uczestnictwa w życiu grupy przedszkolnej.

Specjalne potrzeby edukacyjne

Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych pojawiło się na początku lat 80. Problem został wywołany w Wielkiej Brytanii dokumentem Warnock Report. Zauważono istnienie grupy dzieci, która nie potrafi odnaleźć się w powszechnym systemie nauczania i sprostać wymaganiom stawiany...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy