Wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu ich obowiązków

Dyrektor kontra prawo

Współczesna placówka oświatowa to organizacja funkcjonująca w ciągle zmieniającej się rzeczywistości i ciągle ucząca się, dlatego konieczne jest nieustanne jej wspomaganie, a w szczególności nauczycieli, w radzeniu sobie z byciem w „ciągłej zmianie”.

Wspomaganie wewnętrzne nauczycieli w realizacji ich zadań spoczywa na dyrektorze przedszkola, gdyż jest częścią jego obowiązków wykonywanych w ramach nadzoru pedagogicznego. Podstawą wspomagania jest diagnoza potrzeb nauczycieli. Dyrektor w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego powinien orientować się w tym, jakie kompetencje zawodowe mają jego podwładni. Ocena stanu wiedzy i umiejętności nauczycieli jest punktem wyjścia w planowaniu wspomagania wewnętrznego. Pomocna w diagnozie potrzeb nauczycieli może być także samoocena ich własnych umiejętności, która – poddana weryfikacji dyrektora – może stanowić istotne źródło wiedzy o zasobach ludzkich wyznaczających dyrektorowi kierunki wspomagania.
Uzyskana podczas diagnozy potrzeb nauczycieli wiedza stanowi podstawę do opracowania planu wspomagania. Ważne jest, aby w wyniku realizacji planu dokonała się realna zmiana, to znaczy – zostały zaspokojone zdiagnozowane potrzeby nauczycieli. Niestety ludzie działający w organizacjach zachowują się wobec zmian różnie – z jednej strony ich pragną, z drugiej – mają wiele obaw. Częstokroć doświadczamy sytuacji, w których nauczyciele chcieliby radzić sobie z problemami, dobrze pracować, ale nie są chętni, by poświęcić czas na uczestniczenie w szkoleniach doskonalących. Zmiana kojarzy si...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy