Umowy w przedszkolu niepublicznym

Przedszkole niepubliczne

Zawieranie umów z rodzicami jest czynnością prawną uregulowaną w przepisach, w szczególności o prawach konsumentów, o swobodzie działalności gospodarczej, Kodeksie cywilnym. Zawierając umowy, powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym, aby nie umieszczać w nich zapisów niedozwolonych, sprzecznych z prawem lub ze zdrowym rozsądkiem.

Co powinna zawierać umowa?

Zgodnie z rozdziałem 2 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827 z późn. zm.) umowy zawierane w przedszkolu (rodzaj umów zawieranych w siedzibie przedsiębiorcy) powinny zawierać:

  1. Informację o głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem.
  2. Dane identyfikujące, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa.
  3. Łączną cenę za świadczenie, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie jej wysokości – sposobie, w jaki będzie obliczana, a także informację o jakichkolwiek innych kosztach za okres rozliczeniowy.
  4. Zapisy o odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia.
  5. Czas trwania umowy.
  6. Sposób i przesłanki wypowiedzenia umowy.

Większość właścicieli przedszkoli niepublicznych działa na zasadzie prowadzenia działalności gospodarczej, chociaż zgodnie z art. 170 ustawy Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.) prowadzenie przedszkola niepublicznego nie jest działalnością gospodarczą. Jednak w świetle definicji działalności gospodarczej, z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy