Sytuacje konfliktowe – czy da się je rozwiązać?

Dyrektor we współpracy

Sytuacje konfliktowe najczęściej sprowadzają się do nadużycia presji słownej. Bywa, że konflikt ma wymiar bardzo przemocowy. Bywa też, że oscyluje dookoła manipulacji i pomówień, z reguły bazuje na poczuciu jakiejś strony, że jest lepsza od drugiej i może jej w związku z tym na różne sposoby naurągać – oceniając, pomawiając, osądzając czy po prostu wymuszając określone zachowania. Żadna z tych sytuacji nie jest dobra. Na szczęście umiejętne posługiwanie się słowem pozwala nam radzić sobie także w sytuacji konfliktu. Wsparciem są rozmaite narzędzia i procedury bazujące na odpowiednio ustrukturyzowanej komunikacji.

Podstawą jest aktywne słuchanie. Pozwala ono z jednej strony na okazywanie rozmówcy szacunku i akceptacji, co utrudnia postawę napastliwości i agresji, z drugiej umożliwia kontrolę poziomu emocjonalnego rozmowy. 

Kolejna metoda to struktura pozwalająca uporządkować sytuację w trzech krokach, nosząca nazwę FUO, będącą anagramem od słów określających jej trzystopniową strukturę: Fakty – Ustosunkowanie – Oczekiwania. 

Warto ją stosować w sytuacji, kiedy postawa czy zachowanie drugiej strony w jakiś sposób nas obraża, uraża czy też czujemy się w ich wyniku manipulowani. Poniżej przedstawiono kolejne kroki oczekiwanych zachowań obronnych:

  • Opisz fakty – przedstaw konkretnie i rzeczowo sytuację/zachowanie, które jest przedmiotem uznania/krytyki.
  • Wyraź swoje ustosunkowanie – pozytywne/negatywne do przedstawionych faktów, opisz przeżywane emocj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy