Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dyrektor we współpracy

10 kwietnia 2019

NR 101 (Kwiecień 2019)

Skuteczny dyrektor, czyli nawyki efektywnego działania

0 143

Każdy dyrektor dąży do tego, by działać skutecznie. Chcąc z powodzeniem wykonywać powierzone zadania, należy podjąć pracę nad sobą i kształtować pewne nawyki, które pomogą odnieść nam sukces. Na co zatem warto postawić?

Badaczem, który szczególną uwagę poświęcił tej kwestii, jest Stephen R. Covey, który sformułował siedem nawyków skutecznego działania. Celem tego artykułu jest zachęcenie do zapoznania się z całą koncepcją będącą zbiorem życiowych zasad, którymi warto się kierować i według których postępować, by odzyskać życiową równowagę, spokój i harmonię. Nawyki zostały przedstawiane w pewnej hierarchii: zaczynamy od tych dotyczących życia prywatnego (czyli samej jednostki), a dopiero później możemy przejść do następnych etapów rozwoju, osiągając zwycięstwo publiczne.
 


 

Tab. 1. Praktyczne kształtowanie nawyków (1)
Nawyk Praktyczne ćwiczenie
Bądź
proaktywny
  1. Przez cały dzień wsłuchuj się w swój język i język ludzi z Twojego otoczenia. Jak często stosujesz
    i słyszysz reaktywne zwroty typu: „ach, gdybym tylko…”, „nie mogę” lub „muszę”?
  2. Znajdź sytuację, której wkrótce możesz się spodziewać, na którą zwykłeś reagować reaktywnie.
    Przemyśl ją pod kątem kręgu wpływu. Jak mógłbyś się zachować, aby było to działanie proaktywne?
    Wyobraź sobie dokładnie tę sytuację i siebie zachowującego się proaktywnie. Przypomnij sobie
    o odstępie pomiędzy bodźcem i reakcją. Podejmij zobowiązanie, aby ćwiczyć wolność wyboru.
  3. Wybierz jakiś frustrujący Cię problem z zawodowego lub osobistego życia. Określ, czy podlega kontroli
    bezpośredniej, pośredniej, czy w pełni jest poza twoją kontrolą. Ustal pierwszy krok, który należy
    zrobić, aby rozwiązać problem, i... zrób ten krok
Zacznij z wizją
końca
  1. Spróbuj wyodrębnić i opisać swoje role, tak jak je dziś widzisz. Czy podoba Ci się to odbicie Twojego życia?
  2. Zorganizuj sobie trochę wolnego od wszelkich zajęć czasu i zacznij pracować nad własną misją życiową.
  3. Zacznij zbierać notatki, cytaty i pomysły, które mogą Ci się przydać przy tworzeniu Twojej deklaracji.
  4. Wyodrębnij jedno z zadań, jakie stoi przed Tobą w najbliższej przyszłości, i zastosuj do niego zasady
    pierwszego procesu tworzenia – w myśli. Zapisz, jakie rezultaty chciałbyś osiągnąć i jakie kroki musisz przedsięwziąć, aby do tego doprowadzić.
  5. Podziel się zasadami nawyku drugiego z rodziną i grupą kolegów w pracy i zaproponuj, byście zaczęli wspólną pracę nad sporządzenie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy