Przypadki medyczne w praktyce przedszkolnej

Dyrektor kontra prawo

Wejście w życie ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami porządkuje w sposób systemowy organizowanie przez szkoły profilaktycznej opieki zdrowotnej, promocji zdrowia oraz opieki stomatologicznej. Niestety, nową regulacją nie zostały objęte przedszkola. Ze względu na brak w tych placówkach pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania, a także higienistki dyrektor przedszkola musi zadbać, żeby część ich zadań przejęli nauczyciele. Ważne jednak, by byli oni do tego dobrze przygotowani oraz postępowali odpowiedzialnie i właściwie do okoliczności.

Nauczyciel pierwszym ratownikiem

Pamiętam, jak będąc bardzo młodym nauczycielem, byłem świadkiem napadu padaczkowego jednego z uczniów podczas zajęć szkolnych. Atak objawiał się drgawkami. Nauczycielka, mocno wystraszona, chcąc zabezpieczyć podopiecznego przed obrażeniami, wsunęła mu między zęby marker do tablicy. Działanie to jednak nie tylko nie uchroniło ucznia, ale naraziło go na większe niebezpieczeństwo. Po chwili skuwka markera znalazła się w ustach chłopca, co groziło zadławieniem. Sytuacja stała się bardzo dramatyczna, zważywszy na fakt, że objawy występujące podczas ataku, takie jak sinica czy wyprężanie ciała, mogą wskazywać na trudności z oddychaniem. Na szczęście po kilku minutach, gdy atak ustąpił, okazało się, że skuwka nie została przez chłopca połknięta. Po tym zdarzeniu uświadomiłem sobie, jak ważne jest dobre przygotowanie oraz opanowanie nauczyciela podczas udzielania pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. 
Incydent ten miał miejsce wiele lat temu. Wiedza medyczna i poziom przygotowania nauczycieli do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej znacząco wzrosły, lecz stres i lęk paraliżują ich przed działaniem. Zresztą jest to charakterystyczne dla całego społeczeństwa. Z przeprowadzonych badań wynika, że tylko w jednym na pięć pozaszpitalnych przypadków zatrzymania akcji serca podjęta została resuscytacja oddechowo-krążeniowa. A przecież nawet nieporadna reanimacja jest lepsza niż żadna. 
Nie tak dawno od jednego z dyrektorów dużej szkoły podstawowej dowiedziałem się, że pomimo licznej kadry pedagogicznej żaden z nauczycieli nie zgodził się na podawanie dzieciom przewlekle chorym lekarstw lub wykonania innych czynności, takich jak np. kontrola poziomu cukru we krwi dziecka lub podanie zastrzyku z glukagonem...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy