Przydzielanie ról w zespole nauczycielskim

Dyrektor kontra prawo

Jesteśmy bardziej różni, niż nam się wydaje. Istotnym wyzwaniem związanym z tym faktem jest to, że nasz mózg każe nam w tym, co widzimy dookoła nas, poszukiwać tego, czego już doświadczyliśmy i co dobrze znamy. W efekcie, pracując w zespole czy jakiejś szerzej pojętej grupie osób, identyfikujemy tych, z którymi się spotykamy, przypisując im albo cechy własne (jest lub nie jest do nas podobny), albo cechy osób, które znamy (jest podobny do kogoś kto…), albo próbujemy odnaleźć w nich własności typowe dla roli, którą pełnią w danej organizacji. Nic bardziej mylnego! Różnimy się jako ludzie.

Reprezentujemy różne płci, wiek, występujemy jako określone typy mentalne, osoby posiadające określoną wiedzę czy doświadczenie, postacie o określonym temperamencie bądź sposobie reagowania na świat. Do tego wszystkiego, niezależnie od wszystkich wymienionych wyżej parametrów, pełnimy ściśle określone role w zespołach czy też kierujemy się określonymi czynnikami motywującymi nas do działania. 

Role zespołowe

Istnieje wiele typologii pokazujących pełnione przez nas role zespołowe. Jedną z nich opracował Meredith Belbin, który wyróżnił dziewięć ich typów i opisał każdy z nich, charakteryzując poprzez konkretne zestawy cech osobowościowych, predyspozycji i słabości. Belbin wyróżnił 3 grupy ról: 

  • nastawione na realizację zadań (lokomotywa, realizator, perfekcjonista),
  • zorientowane na ludzi (koordynator, łącznik, dusza zespołu),
  • stricte intelektualne (specjalista, myśliciel, krytyk wartościujący). 

Lokomotywa uwielbia przeszkody, napędza go presja czasu. 
Siłę czerpie z pokonywania problemów, lubi być w centrum akcji, a przy tym ma potrzebę osiągania wysokich wyników. Może irytować innych – jest niecierpliwy, często zachowuje się impulsywnie.

Realizator – mistrz organizacji. 
Aby działać, potrzebuje wytycznych i cudzych idei, nikt jednak nie zrealizuje pomysłu lepiej niż on – praktyczny do bólu, a przy tym operatywny. Miewa problem z dostosowaniem się do nowych sytuacji, akceptowaniem narzuconych z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy