Reprezentujemy różne płci, wiek, występujemy jako określone typy mentalne, osoby posiadające określoną wiedzę czy doświadczenie, postacie o określonym temperamencie bądź sposobie reagowania na świat. Do tego wszystkiego, niezależnie od wszystkich wymienionych wyżej parametrów, pełnimy ściśle określone role w zespołach czy też kierujemy się określonymi czynnikami motywującymi nas do działania.
Role zespołowe
Istnieje wiele typologii pokazujących pełnione przez nas role zespołowe. Jedną z nich opracował Meredith Belbin, który wyróżnił dziewięć ich typów i opisał każdy z nich, charakteryzując poprzez konkretne zestawy cech osobowościowych, predyspozycji i słabości. Belbin wyróżnił 3 grupy ról:
- nastawione na realizację zadań (lokomotywa, realizator, perfekcjonista),
- zorientowane na ludzi (koordynator, łącznik, dusza zespołu),
- stricte intelektualne (specjalista, myśliciel, krytyk wartościujący).
Lokomotywa uwielbia przeszkody, napędza go presja czasu.
Siłę czerpie z pokonywania problemów, lubi być w centrum akcji, a przy tym ma potrzebę osiągania wysokich wyników. Może irytować innych – jest niecierpliwy, często zachowuje się impulsywnie.
Realizator – mistrz organizacji.
Aby działać, potrzebuje wytycznych i cudzych idei, nikt jednak nie zrealizuje pomysłu lepiej niż on – praktyczny do bólu, a przy tym operatywny. Miewa problem z dostosowaniem się do nowych sytuacji, akceptowaniem narzuconych z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.